Koti Ilmailijan blogi EX-Chairman's blog

 

Aavahelukka 30.09.2008                                                                         

 

 

Ilmailijan blogi EX-Chairman's blog

 

 

 

Aavahelukka syksyllä 30.09.08

 

Aavahelukan lentokenttä sijaitsee Yllästunturin luoteispuolella melko lähellä turistikeskuksia.

Ruskavaellus kentältä tunturille vaikuttaa houkuttelevalta suunnitelmalta. Minulle järjestyi sopivaa aikaa ja sopiva sää vasta

syyskuun lopussa , jolloin paras ruska-aika alkoi jo olla ohi. Itse lentäminen oli tietenkin tärkeintä , niinpä lähdin mökiltäni

tiistaiaamuna 30.09. ajelemaan kohti Ranuaa , missä koneeni odotteli hallissa. Matkalla sää oli vielä sumuista  , mutta 

ennusteen mukaan sen piti kirkastua päivän mittaan. Lapissa sää on yleisestikin  syksyisin aamulla  sumuista kirkastuen

sitten iltapäivällä auringon lämmön vaikutuksesta. Ilmiö on pohjoisessa selvästi Etelä-Suomea yleisempää  ja  se on syytä

ottaa huomioon lentosuunnitelmia tehdessä. Tänä tiistaina sää kuitenkin kirkastui länteen mentäessä jo matkalla

ollen lentokelpoinen  kentälle saavuttaessa . Yöllä oli ollut hieman pakkasta ,  joten ensimmäiseksi pistin koneen lämpiämään

tarkastuksen ja lentosuunnitelman teon ajaksi . Ennuste lupasi aamupäivällä hajaantuvaa sumupilveä ja sen jälkeen Cavokkia. 

Päätin lentää Aavahelukalle Rovaniemen VORin (ROI) kautta , sillä se sijaitsee lähes reittilinjalla . Majakan yli lentäminen helpottaa 

kokemukseni mukaan selvitysten saamista lennettäessä valvotussa ilmatilassa , jossa on paljon muuta liikennettä. Tälläkin kertaa 

pyytämäni selvitys 3000 ft VFR myönnettin yhdellä selvitysrajalla mennen tullen.

Suunnistaminen  kirkkaassa säässä olisi ollut helppoa ilman gps-laitettakin: Ounasjokivartta seuraillen kohti luodetta ja siellä kaukana häämöt-

tävää Ylläs-tunturia.

Aavahelukan kenttä on  hieman vaikea erottaa kauempaa , mutta Yllästunturi on niin mahtava maamerkki itäpuolella , että kenttä kyllä löytyy.

Saapuessani kentälle jouduin toteamaan , että kausi oli ohi paikallisilta lentäjiltä . Yhtään ihmistä ei ollut paikalla . Yksi Piper oli platalla

säilytyksessä eikä sillä selvästi oltu lennetty pitkään aikaan . Mökin vieraskirjasta löytyi viimeinen merkintä 12.09. Kentällä oli lämpötila

hieman pakkasen puolella saapuessani puolen päivän aikaan , mutta aurinko lämmitti vielä ja odotettavissa oli harvinaisen hieno syyspäivä.

Ainoa merkki ihmisistä oli metsätöitä tekevän Moton  ääni kaukana koillisessa . 

Kuten näette , kenttä on turvallinen porojen suhteen , sillä niiltä on liikkuminen kentällä kielletty rangaistuksen uhalla.

Kenttäalueella on hieno mökki , erillinen sauna oleskelutiloineen , oma kaivo ja sen vierellä nuotiopaikka.

Jos kentältä olisi löytynyt muita ihmisiä , olisin varmasti jäänyt sinne pidemmäksi aikaa ( minulla oli makuupussikin mukana yöpymisen

varalta ).  Vaeltamaan lähteminen yksinään ei oikein tuntunutkaan kiinnostavalta vaihtoehdolta vaan upeat lentokelit houkuttelivat jo parin

tunnin kuluttua takaisin taivaalle ( lentäminen se kuitenkin oli se kaikkein mukavin osuus matkasta ).

Yllästunturi näkyi hienosti itäpuolellani rullaillessani rata 32:n alkuun lentoonlähtöä varten.

Paluumatkan tein samaa reittiä Rovaniemen VOR:n  kautta .  Lento tapahtui ihanteellisissa olosuhteissa ja aivan upeissa maisemissa .

Liittyminen Ranuan kentän myötätuuliosuuteen rata 33 tuntui tapahtuvan turhan aikaisin ( lento takaisin kesti tunnin ja viisitoista minuuttia).

Aavahelukalla pidetään joka kesä viikon mittainen toimintaleiri ilmailijoille . Sinne voi osallistua niin monena päivänä kuin haluaa ja käyttää

kentän palveluja leiriytyessään alueelle . Osallistumismaksua ei ole . Paikallinen lentokerho järjestää koko viikon ajan ohjelmaa kentällä ja ympäristössä.

Löytyisikö Lounais-Suomesta innokasta porukkaa lähtemään  puljassa useammalla koneella Ylläkselle ensi kesänä?

Tero

 

 

 

Muutettu: 05. marraskuuta 2008