|
|
Olen löytänyt uuden omistajan Cessnalleni. Kyseessä on kimppaporukka, joka aikoo käyttää konetta mm. yhteyskoneena ja hirvilaskentaan. Heillä on myös oma lentokenttä työn alla. Näyttää siltä, että löysin koneelle omistajat, jotka ymmärtävät koneen käyttöarvon samoin kuin minä ja pitävät koneen jatkossakin hyvässä kunnossa. Mieleni on kuitenkin hieman surullinen , sillä omasta koneesta luopuminen tietää ilmailuharrastuksen vähittäistä hiipumista. Kävin vielä SEP -kertaus- koulutuslennolla Porissa. Lupakirjani on yhä voimassa. Vieraalla Piper Cherokeella tehty koulutuslento ei kuitenkaan sytyttänyt intoa jatkaa harrastusta. Cessnani lento-ominaisuudet ja ohjainten herkkyys olivat aivan omaa luokkaansa. Osallistun vielä North Wing Flyersien mukana palolentoihin, jos vain saan Raumalta käsin aikataulut sopiviksi ja jonkinmoista terveyttä riittää. Jatkuvasti uusiutuvat EASA-määräykset ovat toisaalta vieraannuttaneet minua tehokkaasti harrastuksesta . EASA Part-M:n mukainen Oma Pilot Owner huolto-ohjelma on terveen järjen mukaan ilmailuharrastajalle sopivin muoto pitää koneensa kunnossa. Tällöin hän tuntee koneensa parhaiten ja valvoo tehokkaimmin sen lentokelpoisuutta. Mutta Part-M:n vaatima formaatti on poskettoman kankeaa lakitekstiä ja sen ylläpito kohtuuttoman työlästä yksityiskäytössä. Ammattikäytössä kone tietenkin liitetään CAMO:on ja asiakkaat maksavat koneen lisääntyneet käyttökustannukset. Yksityiskäytössä Cessnan oma päivitetty Service Manual olisi mielestäni aivan riittävä. Toivottavasti asiat muuttuvat jatkossa joustavampaan suuntaan. Lupakirjan uusiminen kansallisesta JAR-kelpoiseksi erillisellä kuulustelulla ja 60 euron lunastusmaksulla eivät tosin paljoa lupaa... Vaikka minä olen ottanut ilmailussa askeleen alaspäin, toivon että muut jatkavat hyvää harrastusta. Tero
|
Muutettu: 22. toukokuuta 2012 |