Koti Ilmailijan blogi EX-Chairman's blog

 

Lappi yhdessä päivässä                                                                         

 

 

Ilmailijan blogi EX-Chairman's blog

 

 

 

Onko mitään järkeä koluta yhdeksän lapin kenttää samana päivänä?

Rehellisesti sanoen - ei ole!

Mutta kun ei ole viimeiseen kymmeneen vuoteen tullut tilaisuutta lähteä  katsomaan Ivaloa ja kuuluisaa Inarin järveä. Matka on niin pitkä

autolla tehden , että se vaatisi välttämättä yöpymisen tai kaksi. Ja tämäkin sillä edellytyksellä , että matka tehtäisiin mökiltäni käsin.

Lisäksi en ole koskaan päässyt näkemään Pokan erämaa-alueita. Myös Länsi- Lapin rajajokiseutu on jäänyt viime vuosina vähemmälle.

Niinpä sitten tein seuraavan operatiivisen  lentosuunnitelman:

Suunnittelin yöpyväni Ivalossa , jos homma alkaa maistua puulta.

Lähtöaamu tiistai 07.08. oli kaunis ja lämmin . Luvassa oli hellettä.  Koneen takana oleva punainen muoviämpäri on merkkinä siitä , että

koneeni  tarvitsi siipien päältä puhdistusta pääskysten jätöksistä:

Pääsin matkaan kohti Rovaniemeä kello kymmeneltä. Ensimmäiseksi tarvitsin  selvityksen nousta Rovaniemen MilCTA:lle. Pyysin 4500 ft , mutta sain

2500 ft.  Kävi nimittäin ilmi, että kaksi paria Hornetteja oli tulossa laskuun Rovaniemen kentälle samaan aikaan kuin minun piti lentää kentän yli.

No ensin minut ohjattiin itäiseen odotukseen , kunnes ensimmäinen pari pääsi alas ja sen jälkeen nopeasti kentän  yli ennen toisen parin laskua.

Kivoja kuvauskohteita olisi ollut , mutta  päätin keskittyä tarkkaa lentämiseen kunnes tilanne on ohi . Ensimmäiset kuvani pääsin ottamaan

kentän pohjoispuolelta Kontojärveltä Ounasjokivarresta Rovaniemen TMA:lta:

Lentoajaksi Ranualta Aavahelukan kentälle Yllästunturin kupeeseen olin laskenut tunti ja viisitoista minuuttia mikä toteutuikin varsin tarkkaan.

Seuraavassa kuvassa Aavahelukan kenttä näkyy  hieman keskiviivasta vasemmalla:

Ja Yllästunturi näkyy laskua tehdessä oikealla:

Aavahelukan platalle päästyäni totesin paikallisten ilmailukerholaisten mittailevan kentän epätasaisuuksia ja suunnittelevan maalausmerkintöjen

uusimista. Huomioi hieno riukuaita kentän ympärillä sekä hieno mökki , jonka avaimen säilytyspaikka minulle ystävällisesti kerrottiin vastaisten

vierailujen varalle:

Seuraavaksi suunnistin kohti Enontekiötä. Tiedossa oli runsaan puolen tunnin mittainen lento, joka osittain kulki ADIZ-vyöhykkeellä:

Ennen Muoniota häämötti edessä mielenkiintoinen tiemuodostelma. Kyseessä on autotehtaille tarkoitettu  testirata:

Energian saannista huolehditaan pohjoisessakin varsin edistyksellisesti.

Muonion kirkonkylä oli ilmasta hyvin kaunis:

Oikealla Pallastunturi:

Etuoikealla Enontekiön kirkonkylä:

Enontekiön  lentokenttä , jonka AFIS oli suljettuna elokuussa:

Edessä Enontekiön kiitorata ja lähtö kohti Pokan korpikenttää. Lentoajaksi arvioitu 35 minuuttia:

Ilmaan noustuani oli ensimmäisenä edessä Ounastunturi ja Pyhäkero , joiden välistä nousin melko jyrkällä nousukulmalla. Tunturien ylityksen jälkeen

oikealla  puolellani näkyy Ounasjokea sekä  Ounas- ja Pallastunturit:

Ounasjoen ylitys , sen takana Peltovuoman kylä vasemmalla puolellani sekä Kätkä ja Levitunturi kaukaisuudessa oikealla puolellani:

Parinkymmenen minuutin lennon jälkeen Pokan kenttä alkoi hahmottua edessäpäin ja sen takana Porttipahdan tekojärvi:

Olin reitillä puolessa välissä ja oli aika pitää lounastauko. Lämpötilakin oli noussut hellelukemiin. Pokan kenttä on kyllä oljysoralla päällystetty, mutta

ilmeisesti kovat talvet ovat irrottaneet päällystyksestä niin paljon irtonaista kiviainesta, että on syytä varoa potkuria:

Pokasta oli puolen tunnin hyppäys Ivaloon. Maisema oli pelkkää erämaata. Porttipahdan tekojärvi jäi oikealle puolelleni ja Saariselän tunturit

häämöttivät etuoikealla:

Erikoista Ivalon kentässä on. että se sijaitsee korkean harjanteen takana eikä näy kuin aivan läheltä. Onneksi minulla oli GPS.

Jo laskua tehdessä näin, että Inarinjärvi sijaitsee melko kaukana kentästä. Jos jäisin paikkakunnalle yöksi, tulisin tarvitsemaan taksia paljon...

Laskeuduin kello 15 aikoihin . AFIS olisi avautunut klo 17. Kentällä ei ollut ketään. Tankkasi koneen ja päätin jatkaa matkaa eteenpäin.

Saariselkä jäi vasemmalle puolelleni etelään palatessa. Seuraava mielenkiintoinen paikka oli Vuotso , jossa on myös sorapäällysteinen korpikenttä.

Vasemmalla Lokan tekoallas, oikealla Porttipahta sekä aivan vieressä vasemmalla Vuotson korpikenttä.

Tästä matka jatkui kohti Sodankylän kenttää todella asumattomassa maisemassa:

Kunnes  Kitisen reunaa myöten mentiin laskuun Sodankylän kentällä.  Kenttä on AFIS-kenttä , mutta AFIS oli ainakin nyt kesällä suljettu.

Sodankylän jälkeen oli vielä reilun tunnin lento jäljellä Kemijärven kautta Ranualle:

Kitinen on säännöstelty vesiuoma ja laskee Kemijärveen muuttuen sen jälkeen Kemijoeksi.

Taustalla vasemmalla Pyhätunturi.

Kemijärven korpikenttä ja taustalla Kemijärven kaupunki.

Simojärven kaunista järviseutua ennen Ranuaa.

Lähestyminen Ranualla koillisesta ja liittyminen laskukierrokseen rata 15 sekä laskukuvia:

Ja kotona platalla taas...

Matka siis meni pelkäksi lentämiseksi, mutta pakko myöntää että nautin joka hetkestä.

Tunnen nyt monia  mielenkiintoisia kohteita, jota kaipaisivat tarkempaa tutustumista. Kun vain sopiva kaveriporukka löytyy jakamaan kustannuksia, 

niin olen valmis lähtemään  tuotapikaa uudestaan. 

Tero

 

 

Muutettu: 22. elokuuta 2007