|
|
Luin syyskuun Ilmailulehden pääkirjoituksesta, että ilmailuharrastuksella on ollut hyvä vuosi. Ilmailunäytökset ovat olleet onnistuneita ja vetäneet paljon yleisöä. Purjelento- ym kilpailuja on pidetty hyvällä menestyksellä. Mitäpä minä siihen voin sanoa... Omaa harrastustani häiritsi eniten Shellin V-Power bensiinin muuttuminen etanolipitoiseksi. Saatavilla ei ole enää autobensiiniä, joka täyttäisi Autofuel-supplementin vaatimuksen korkeintaan yhden prosentin alkoholipitoisuudesta . Itse ehdin lentää viisi vuotta autobensiinillä. Tankkasin vain pitkillä matkalennoilla välitankkauksina 100LL bensiiniä. Rahallinen säästö oli huomattava eikä teknisiä ongelmia esiintynyt. No - kustannuksethan voi pitää entisinä puolittamalla vuosittaisten lentotuntien määrän.
Olen saanut palautetta, jonka perusteella tiedän, että kertomuksiani on luettu myös ilmailuharrastuksen ulkopuolelta. Pitkät matkalennot ovat tainneet olla yhtä sujuvia kuin automatkailussa. Mutta eihän se lentäminen ihan niin yksinkertaista ole. Kerron seuraavaksi vähän yksityiskohtaisemmin lennostani 12.09. Porista Ranualle. Kyseessä oli tyypillinen matkalento, jonka tarkoituksena oli kuljettaa kaksi henkeä ja koira mökille sekä jättää kone talvisäilytykseen Ranualle: Edellisellä viikolla seurasin television pitkiä sääennusteita, joista valitsin maanantain 12.09. todennäköiseksi matkapäiväksi. Tällöin näytti vallitsevan hyvä myötätuuli eikä poikittaisia säärintamia ollut näköpiirissä. Television sääennusteessa rintamat ilmestyvät ennusteeseen usein vasta edellisenä iltana. Tämän vuoksi lopullinen lentosuunnitelma on aina syytä tehdä Forecan lentosääennusteen perusteella. Uusittu sivusto sisältää erittäin tarkan kolmen vuorokauden graafisen ennusteen sateista, lämpötiloista, tuulista sekä pilvisyydestä. Ennuste ulottuu myös ylöspäin lentopinnoille, joiden myötätuulia pääsee aina joskus hyödyntämään VFR -lennoilla, mikäli pilvikorkeus ja näkyvyys sen sallivat. Tällä kertaa Tv:n ennuste ja lentosääennuste pysyivät samoina ja 12.09. varmistui lentoajankohdaksi. Edellisenä iltana pystyin 24 tunnin lentokenttäkohtaisesta ennusteesta päättämään lentokorkeudeksi 3500 jalkaa, joka oli arvioitu pilvien alaraja valvotussa ilmatilassa. Näin huomioin paremmat myötätuulet pintatuuliin verrattuna. Tein myös maanantain lentosuunnitelman valmiiksi sunnuntai-iltana ja lähetin sen heti netin kautta. Tämä vähensi muistettavia asioita maanantai-aamuna. Nettilentosuunnitelma on nopeampi tapa kuin koko suunnitelman soittaminen puhelimitse. Nettilomake nimittäin muistaa edellisessä suunnitelmassa lähetetyt tiedot, joista suurin osa pätee myös uudessa suunnitelmassa. Tietojen napsiminen hiirellä edellisten tietojen valikosta on huomattavan nopeaa. Suunnitelman läpimeno on tosin tarkistettava puhelimitse, mutta jos virheitä ei ole, se tapahtuu hyvin nopeasti. Operatiivisen lentosuunnitelman polvilehtiölle tein FliteStar -ohjelmistolla. Myös paperikartat järjestelin etukäteen, sillä en aivan sataprosenttisesti luottanut vanhoihin GPS-laitteisiini. Uusi Garmin Aera oli tosin nyt ensimmäistä kertaa mukanani koekäytössä. Vanhat laitteet oli tarkoitus poistaa käytöstä, jos uusi toimii hyvin. Maanantain aamupalan jälkeen olikin sitten edessä tavaroiden ja koiran pakkaaminen autoon Porin kentälle siirtymistä varten. Päivästä oli tulossa juuri ennustetun kaltainen kaunis päivä, joten ensimmäinen siirtymä oli silkkaa hupia vain. Porin kentällä oli edessä tavaroiden siirto koneeseen , koneen päivätarkastus sekä koiran pissitys. Tämä kävi jo pienestä työstä. Sen jälkeen vain kaikki koneeseen , moottori käyntiin ja rullaamaan kiitoradalle Porista lähtö sujui suhteellisen helposti - selvityskin tuli heti suunnitellulle korkeudelle ja reitille. 3500 jalassa vallitsi 10 - 20 solmun myötätuuli eikä laisinkaan turbulenssia. Vaimo ei muistanut näin tasaisessa kelissä aiemmin olleensakaan ( kyllä on ollut, mutta ei ehkä koko matkan ajan). Uusi Garmin Aera 500 GPS osoittautui hyväksi hankinnaksi. Sen karttapohjanäyttö teki paperikarttojen seuraamisen tarpeettomaksi. Korkeus- ja estevaroitusjärjestelmä oli hieno, vaikka sitä ei yli kilometrin matkalentokorkeudessa tarvittukaan. Toimivuuden saattoi todeta perillä Ranualle laskeuduttaessa. Lentoonlähtö Porista tapahtui aikaan 09.01 ja lasku Ranualle ( Vaasan ja Kokkolan kautta ) aikaan 11.45 eli lentoajaksi tuli 2 tuntia 44 minuuttia. Lennolla ei aika tullut pitkäksi, sillä arkipäivänä lennettäessä tarvitaan selvitykset Vaasan , Kokkolan sekä Oulun lähestymisalueille sekä pienelle pätkälle Kauhavan sotilaslennonjohtoaluetta. Yhdellä radiolla ja hyvällä myötätuulella on joskus vähän kiirettä taajuuksia valitessa. Selvitykset saatiin heti ja vieläpä pyydetylle lentokorkeudelle, vaikka muutakin liikennettä oli. Päätin lentosuunnitelman radiolla jo ilmassa ennen laskua. Tämä on osoittautunut käytännössä toimivimmaksi ratkaisuksi. Pienenkin hässäkän vuoksi saattaa lentosuunnitelman päättäminen laskun jälkeen unohtua ( tämän olen kokenut myös käytännössä). Ranuan kentällä on sitä paitsi arkisin aina joku paikalla. Ranualla oli sitten edessä tavaroiden purku ja siirto odottavaan henkilöautoon. Cessna jäi odottamaan öljynvaihtoa, moottorin suojarasvausta sekä akkujen ja radiolaitteiden siirtoa lämpimään talvisäilytykseen. Loppumatka mökille sujui mukavasti kauniissa säässä. Reitiltä piti hieman poiketa visiitille Posion Alkoon . Halusin mukaani pönikän hyvää punaviiniä ruokajuomaksi ja tunnelman kruunaajaksi. Ja kyllä se sopivasti tunnelmaa kohottikin , kun lisäksi havaitsin ruskan merkkejä mökkiniemellä. Tuon punaviinilasillisen voit jättää huomioimatta, jos se ei sovi sinun maailmankatsomukseesi. Tarkoitus oli vain kertoa, että syksyn viimeisestä lennosta jäi varsin kaihoisa mieli odottamaan seuraavaa lentokautta. Tero
|
Muutettu: 11. lokakuuta 2011 |