Koti Ilmailijan blogi EX-Chairman's blog

 

Hemavan VFR                                                                         

 

 

Ilmailijan blogi EX-Chairman's blog

 

 

 

Hemavan VFR

 

Olen vuosien kuluessa tehnyt useita laskettelureissuja Hemavaniin , joka sijaitsee Blå  Vägenin varrella lähellä Norjan rajaa.

Tie jatkuu edelleen  Mo i Ranaan.  Olen myös kerran  vuonna 1978 tehnyt kesämatkan paikkakunnalle  kiiveten yhtenä päivänä

Ryfjälletin huipulle.  Alapuoleltani jokilaaksossa ohitse  lentänyt suihkuhävittäjä varmaankin  kypsytti ajatusta tänne lentämisestä 

joskus tulevaisuudessa.

Lentoon valmistautuminen vei itse asiassa vuoden verran.  Ruotsin Ilmailulaitoksen nettisivuilta 

( http://www..lfv.se/upload/ANS/AIP/GEN/GEN%201/ES_GEN_1_5_en.pdf )   löytyi tietoa vaadittavasta varustuksesta 

Ruotsin   vuoristoalueelle lennettäessä. Koneeseeni oli asennettava ELT- lähetin ja siivenkärkien punaista hälytysväria oli 

laajennettava.  Lisäksi mukana oli oltava ns. Mountain Survival Kit , jossa on hälytysrakettejä ja pelastautumisvälineitä. 

Haittaa ei ollut Norjan VFR vuoristolentämisen oppaan lukemisestakaan (löytyi jostakin http://ippc.nais.luftfartsverket.no).

Lentosuunnitelmaa Ruotsissa puhelimitse annettaessa  todella kontrolloitiin , että MountainSurvivalKit on mukana!

 

Monen peruuntuneen lähtöyrityksen  jälkeen pääsin vihdoin toteuttamaan matkani  09.06.2007 . Olin yksin mökilläni

Posiolla  vietyäni  ensin kerhokaverini Esa Uusitalon ja Henri Rindellin Rovaniemelle hakemaan kerhomme uutta konetta

OH-COV:ta Euraan. Paluuajankohtana säät sattuivat kohdalleen ja päätin toteuttaa lentoretkeni.

Sää oli lauantaina 09.06. mitä mainioin ja niinpä soitin lentosuunnitelman Ranualta Luulajaan 4500 ft.

Kemiä lähestyttäessä uudempi GPS-laitteeni menetti satelliitit ja tilttasi. Onneksi koneen mukana tullut vanha laite toimi. Tätä

GPS:ien vuorottaista tilttailua jatkui koko matkan. Välillä molemmat  GPS:t tilttasivat yhtä aikaa , joten ilmailukartta oli todella

tarpeellinen ja kartalla piti pysyä koko ajan.

Kemin ylityksen jälkeen olikin edessä rajanylityskohta Rotus ja radiokieli piti vaihtaa englanniksi. Ruotsin kieli olisi tietysti käynyt, mutta kun osaan

englantia paremmin.

Rajan ylityksen jälkeen vasemmalla oli upeaa merenselkää

Ja edessä häämötti rannikko sekä Luulajan kaupunki.

Luulajan lentokenttä sijaitsee  toisesta päästään aivan meren rannalla siten, että lähestymisvalot on rakennettu laiturille ja meren päälle.

Valitettavasti minulla oli niin paljon tekemistä ensimmäisessä laskussani Ruotsin puolelle, että kuvien ottoon ei ollut aikaa laskua tehdessä.

Luleå on puoliksi sotilaskenttä   ja  lennonjohtaja kohteliaasti tiedusteli minulta kauanko aion viipyä.  Hänen mielikseen sanoin vain tankkaavani

ja jatkavani sen jälkeen matkaa. Lähtöselvitys oli Vallenin kautta lähialue ulos ja sen jälkeen reitille 4500 jalkaa VFR.  Tässä vaiheessa 

molemmat GPS:t tilttasivat . Onneksi minulla oli ajan tasalla oleva Jeppesenin VAC-kartta sekä Ruotsin ilmailukartta.

Maisemasta oli Luulajan  jälkeen vaikea löytää tarkkaan suunnistamiseen hyviä  yksityiskohtia. Onneksi uudempi GPS ryhtyi taas yhteistyöhön.

Rajavyöhykkeen lumihuippuiset vuoret näkyvät jo kaukana taustalla. Seuraava paikkakunta oli Arvidsjaur, jossa on AFIS-lentokenttä.

 Aluelennonjohtaja sanoi , että minut on selvitetty lentämään sen yli eikä lennontiedottaja halua puhella kanssani ellen itse halua. Yli mentiin

täydellisessä hiljaisuudessa.

Arvidsjaurin jälkeen tiet harvenivat tasaiseen tahtiin . Peltoja ei ollut. Viimeiset 50 kilometria ennen Tärnabyn ja Hemavanin taajamia olivat 

pelkkää kivistä erämaata ilman tiestöä ja asumuksia. Onneksi moottori kävi kuin kello kunhan välillä etulämmöllä kaasutinta sulatteli.

Ensimmäinen lentokorkeudelleni (5000 ft) yltävä  nyppylä oli Ryfjället hieman ennen Tärnabyta. Koska saavuin idästä , jäi Ryfjället eteläpuolelleni.

Paluureitti näkyi takaoikealla kun olin ohittanut Ryfjälletin.

Ainoa laskuun vaikuttava liikenne oli suomalainen valokuvauskone, joka kuvasi aluetta 8000 jalassa. Koska muuta liikennettä ei ollut , puhuimme

jatkossa suomea. Kuvauskoneesta kerrottiin , että kentällä ei ole ristinsielua - sinne vain suoraan laskuun 33:lle. Sain vielä radioitse erittäin hyödyl-

lisen koodin , jolla lentokentän portin sai auki sisältä ja ulkoa.

Koneen parkkeerattuani kävelin kentältä muutaman sata metriä majatalolle , jossa oli erikoistarjous mökkimajoituksesta 500 kruunua / vkr eli

runsaan 50 euron verran. Tartuin tarjoukseen ja päätin yöpyä paikkakunnalla yhden yön. Yöpyminen mahdollisti pienen kiipeämisretken laskettelu-

mäkeä myöten  alemmille huipuille.

Olisi tietysti pitänyt muistaa laittaa aurinkorasvaa ennen kiipeämistä. Nenä paloi punaiseksi. Muuten oli mahtavaa istuskella rinteen päällä ja ihailla

maisemaa. Tärkeimmän eli kylmäksi jäähdytetyn kaljapullon muistin toki ottaa kiipeämisevääksi.

Seuraavana aamuna oli hieman pilvisempää , joku yksittäinen sadepisarakin tuli. Ennuste oli kuitenkin hyvä ja tein lentosuunnitelman

Lyckseleen 5500 ft , jossa oli tarkoitus tankata kone loppumatkaa varten.

Tällä kertaa lentoreittini kulki Ryfjälletin eteläpuolelta

Jokilaaksoa ja sen vieressä kulkevaa tietä seuraillen olisi Uumajaan osannut ilman karttaakin. Unohdin kuvata välilaskun Lyckseleen , sillä maisemat olivat

aikaisempaan verrattuna jo melko tavallisia. Lyckselestä noustua saattoi usvaisen merialueen  erottaa kauempana.

Uumajan lentokenttää lähestyttäessä hahmottui merialuekin jo selvästi: Holmö edessä vasemmalla ja Raippaluodon ääriviivat edessä kauempana.

Merialueen ylitys ei  myötätuulessa kauaa kestänyt.  5500 jalassa meno oli täysin tasaista. Vaasan kenttä oli pian edessä ylitettävänä.

Vaasan kaupunki näkyi oikealla:

Tästä eteenpäin reitti Porin kautta Euraan on varmaan kaikille niin tuttu , että en viitsinyt ottaa siitä enää kuvia. Erikoista loppumatkalla oli, että

Tampereen aluetutka kertoi C-moodin transponderini näyttävän kahta konetta. Koska laitteessani ei ole sellaista asetusta eikä kukaan muu

lennonjohtaja ole sellaisesta aiemmin huomauttanut , epäilen vian olleen tutkalaitteistossa.

Matka oli minulle varsin antoisa - sain bongattua monta uutta lentokenttää vastaisten lentojen varalle ja avattua ulkomaat lentotoimintaani.

En tarkoituksellisesti  ole kertonut vuoristolentämisen vaaroista. On selvää, että koneen suorituskykyä koettelevat korkeuserot ja vuorten takaa tulevat

laskevat ilmavirtaukset muodostavat kokemattomalle lentäjälle melkoisen riskitekijän. Puhumattakaan äkkiä vaihtuvista säistä. 

Mutta näistä on jo kerrottu tyhjentävästi VFR-guide to Norway kirjasessa (pdf-muotoa) , jonka voin pyynnöstä lähettää sähköpostitse asiasta

kiinnostuneille, jotka eivät  itse ole  sitä  löytäneet.

Tero

 

 

 

Muutettu: 28. elokuuta 2007