Home

VAPAA VUOTOS-LIIKKEEN RAHOITUKSESTA

 
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkastaa lakien ja asetusten mukaisesti. Tarkastusviraston tarkastus on ollut kattava - ja ilmeisen tarpeellinen: Tarkastusraportti on omiaan oikaisemaan vääriä käsityksiä ko. rahoituksesta. Ks. linkki sivun lopussa.

Tarkastus perustui kanteluun, jossa puhutaan avustuspetoksesta ja avustusrikoksesta. Vasta raporttiluonnoksesta allekirjoittanut näki kantelun kovat sanamuodot.

Raporttiluonnoksessa kesällä 2006 suositeltiin perimään vuoden 2002 liikaa maksettu osa takaisin, mutta kohtuullisuussyistä vuosien 1996 - 2001 avustuksien takaisinmaksua ei suositeltu - kun oli mm. jätetty laskuttamatta matka- ja puhelinkuluja ja noudatettu muutenkin säästäväisyyttä - vaikka edellytykset takaisinperinnälle olivat olemassa.

Ko. raporttiluonnosta sai kommentoida, myös suullisessa kuulemisessa.

Vapaa Vuotos-liikkeen kommentteja:

On pystytty osoittamaan Vuotos-hanke voimassa olevan Suomen lain vastaiseksi hankkeeksi.

Vapaa Vuotos-liike on rekisteröimätön yhdistys tietoisen valinnan seurauksena, koska yhdistysbyrokratia söisi operatiivisen toiminnan resurssit tehokkaasti.

On ollut erityisiä syitä siihen, että jokin osa ehdoista on jäänyt täyttämättä, tahattomasti kuitenkin.

Ei ole tiedetty kirjanpitovelvollisuuden koskevan rekisteröimätöntä yhdistystä. Kirjanpito olisi ollut pakko ostaa vaikka kuinka nuristen, jos sitä olisi ehdottomasti vaadittu. Ympäristöministeriössä on oltu ilmeisen tietoisia Vapaa Vuotos-liikkeen toiminnasta ja rahallisten resurssien puutteesta. Esimerkiksi vesioikeusprosessin tilaisuuksissa oli niin Vapaa Vuotos-liikkeen kuin ympäristöministeriön edustajia. Kirjanpidon vaatiminen kyseessä olevana aikana olisi tuntunut pahalta kiusanteolta ja turhalta rahan kulutukselta, ko. palvelu kun ei ole maksutonta. Näin ministeriö taipui myöntämään ko. apurahat ilman rekisteröidyiltä yhdistyksiltä vaadittavia asiakirjoja.

On ollut epäinhimillinen prosessi hoidettavana normaalin työelämän ja perhe-elämän lisäksi. Ei ole laskutettu kuin pari oman auton käyttöreissua, vaikka on tullut kymmeniä tuhansia ajokilometrejä. Ei ole laskutettu puhelinkuluja lainkaan jne. Vuonna 2003 käytetty loppuosa vuoden 2002 apurahasta tulisi hyväksyä, koska Vuotos-prosessi on ennakoimaton jatkumo ja saman kokonaisuuden hoitamista.

Painotettiin sitä, että luvattua oikeusapua ei koskaan annettu.

Vapaa Vuotos-liike on ainoa taho, joka on pitänyt esimerkiksi neuvontatilaisuuksia alueen asianosaisille.

On ollut haaveena - ja on edelleenkin joskin näissä olosuhteissa aika paljon hiipuneena - perustaa Pelkosenniemelle "Vuotos-tukikohta" tai oikeammin "Kemijoki-tukikohta", jonne koottaisiin mahdollisimman kattavasti prosessin kuluessa kertynyttä aineistoa kiinnostuneiden tutkittavaksi. Historian kannalta tällä olisi iso merkitys - ja oppimismahdollisuus tulevaa kehitystä auttamaan. Toiveena on ollut saada apurahaa ko. toimintaa varten.

Sitä toimintaa varten pitäisi perustaa rekisteröity yhdistys.

 

Lopullinen tarkastuskertomus oli kohtalainen yllätys, koska siinä monet kommentit oli mainittu, mutta sanktiot kovenivat olennaisesti: vuoden 2002 apurahasta velvoitetaan maksamaan takaisin lähes 6300 euroa korkoineen ja muiltakin osin suositellaan ympäristöministeriötä harkitsemaan avustusten maksattamista takaisin - eli tuolloin summa olisi noin 52000 euroa.

Paradoksi: Kun ei ole perinyt asianmukaiseksi laskettavia esimerkiksi matka- ja puhelin- ym. kuluja, kääntyy ko. seikka avustuksen saajaa vastaan: ei kerry asianmukaisia kuluja tarpeeksi muutamana vuonna. Vastapainoksi yhtenä vuonna (2001) oli kuitenkin asianmukaisia menoja ollut yli 10000 euroa yli avustussumman.

******************

Yhteenveto:

Allekirjoittanut on yksin vastuussa avustusten hakemisesta ja avustusrahojen käytön suuntaamisesta. Muita toimijoita ei voi vetää vastuuseen ehtojen osittaisesta, tahattomasta laiminlyömisestä.

 Apurahan anominen oli välttämätöntä, koska Vuotos-hankkeen asianosaisille ei annettu koskaan luvattua oikeusapua. Vapaa Vuotos-liikkeen toiminta on ollut ja on nimenomaan Vuotos-alueen luonnon ja ihmisten oikeusturvasta huolehtimista. Ko. motiivia korostettiin avustushakemuksissa.

Muutama vuosi sitten uutiset kertoivat oikeuskanslerille tehdystä Reijo Kuokkasen kantelusta, josko ympäristöministeriö on rahoittanut laitonta tai jopa kenties terroristijärjestöä. Päätös: ympäristöministeriön vastaavia virkamiehiä moitittiin, mutta ei ollut kyse virkavelvollisuuden rikkomisesta. Vapaa Vuotos-liikkeeltä olisi pitänyt vaatia kirjanpito ym. asiakirjat harkinnanvaraisia apurahoja myönnettäessä. Eli tuosta lähtien kirjanpitovelvollisuus on ollut tiedossa.

Ei ole ollut mitään salattavaa ja siksi tiliotteet ja muut asiapaperit ovat saaneet olla niin kuin ne ovat olleet koko ajan ko. päätöksestä huolimatta. Ei haluttu manipuloida millään tavalla rahoitusasiakirjoja.

Keväällä 2006 Valtiontalouden tarkastusvirastosta otettiin yhteyttä Vuotoksen Voima Oy:n toimijoihin osakaslistan ja tilinpidon osalta. Vähän myöhemmin ilmoitettiiin, että Vapaa Vuotos-liikkeen rahoitus selvitetään.

Jyväskyläläinen insinööri oli tehnyt kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle jo vuotta aiemmin, josko Vapaa Vuotos - liikkeelle myönnettyjä valtionapurahoja on käytetty mm. yksityisen yhtiön (Vuotoksen Voima Oy) rahoitukseen.

Vuosien varrella kertyneiden tiliotteiden ja kuittien tarkastaminen osoitti, kuinka hämmästyttävän paljon toimintaa on ollut. Tilille oli tullut lukuisia yksityisten ihmisten lahjoituksia. Lisäksi oli tullut pari pientä lotto-voittoakin: Anneli Jäätteenmäki oli oikeusministerinä hyvin kylmäkiskoinen, kun kävimme anomassa luvattua rahaa Vuotoksen oikeusapuun ja niin jouduimme toteamaan, että lottovoitto näyttää olevan ainoa mahdollisuutemme. Kesto-lottokuponki täytettiin 10 viikoksi, omin rahoin. Iso lottovoitto jäi valitettavasti tulematta.

Suomen Luonnonsuojeluliitto on rahoittanut Vuotos-Soutu-tapahtuman vuodesta -92 lähtien ja paikalliset ovat toteuttaneet Soudun talkootyönä.

Paljon omia asianmukaisiksi soveliaita menoja oli jäänyt laskuttamatta: tuhansia oman auton ajokilometrejä vuodessa eli kymmeniä tuhansia kilometrejä koko prosessin ajalta. Ajopäiväkirjaa ei ole, mutta kilometrit on eritelty kuta kuinkin tarkastuksen yhteydessä.

Puhelinkulut ovat jääneet laskuttamatta koko avustusajalta.

Massiiviset leikekirjat allekirjoittanut on sidotuttanut omalla kustannuksellaan Rovaniemellä Ounastuotteessa kolmea neljää lukuun ottamatta. Yhteensä on sidottu 31 kirjaa a 250 mk, pari on liimattu ja sitomatta - ja lisää kertyy valitettavasti koko ajan.

Perimättömiä itse maksettuja käteiskuitteja löytyi runsaasti. Näistä suuri osa on hyväksytty asianmukaisiksi menoiksi tarkastuksessa, mutta niitä ei edelleenkään ole laskutettu tililtä eli nekin ovat jääneet omiksi menoiksi - rahalliset resurssit muuhun toimintaan olisivat vähentyneet ja itse asia on ollut tärkein!

Ansionmenetyksiä tai työajan menetyksiä ei tietenkään kukaan ole ajatellutkaan periä, kun on tehty vapaaehtoista työtä yleisen edun puolustamiseksi. Esimerkiksi lääkäriyrittäjän työaikaa kului vuosien varrella laskennallisesti merkittäviä määriä.

Epätasapuolista kamppailua varten perustettiin aatteellinen yhtiö Vuotoksen Voima Oy, jonka kautta saatiin satoja asianosaisia lisää, yli 50 yhdistystäkin. Allekirjoittaneelle tuli 106 osaketta a 300 mk vastineeksi tontin ostamisesta omalla rahalla yhtiön lukuun hukutettavaksi suunnitellun Jaurujoen rannalta.

  Henkilökohtainen asianosaisuus saavutettiin Keminsaarten palstan ostolla. Tuuliketo-palsta on henkilökohtaista omaisuutta ja Natura 2000-aluetta!

Paikalliset altaan vastustajat ovat rakentaneet talkootyönä kaksi lintutornia hukutettavaksi suunnitellulle alueelle, toinen Kokonaavan reunalle ja toinen Keminsaarten kohdalle Kemijoen etelärannalle. Materiaalit saatiin lahjoituksena asianosaisilta, kuten myös Kokonvaaran laavun materiaalit. Konetyötäkin tarvittiin, eikä tililtä peritty korvauksia.

Kirjanpitolain mukaan kuusi vuotta vanhemman kirjanpitoaineiston saa hävittää. Ko. seikka hankaloitti Vapaa Vuotos-liikkeen rahoituksen selvittämistä, kun Vapaa Vuotos-liikkeeltä vaadittiin tarkastuksessa selvitykset ko. vanhalta ajaltakin. Useimmat toimijat olivat hävittäneet vanhat asiakirjat.

Rahoituksesta pääosa kului Suomen Luonnonsuojeluliiton kautta hankittuun oikeusapuun - ja loput luonnonarvojen dokumentointiin mm. valokuvien ja videoiden avulla sekä tietysti muun dokumentoinnin ja prosessoinnin kuluihin niin poliittisille päätöksentekijöille kuin erilaisissa oikeusprosesseissa myös vesioikeuskäsittelyn ulkopuolella.

VTV:n tiedote: "Vapaa Vuotos -liike on käyttänyt avustukset haettuun tarkoitukseen eli toiminnan tehostamiseen. Valtionavustuksen käytössä ei ole syyllistytty tahallisiin väärinkäytöksiin." Itse raportissa lukee, että liikkeen varoista ei ole juuri lainkaan korvattu matkakuluja. Puhelinkuluja ei ole laskutettu ja muiltakin osin on toiminnassa noudatettu säästäväisyyttä, ks. sivu 35.

VTV tarkasti koko Vapaa Vuotos-liikkeen rahankäytön ja tiedotteessa lukee myös: "Osa valtionavusta on virheellisesti käytetty yhden henkilön palkkausmenoihin. Näitä menoja ei voida pitää valtionavustukseen hyväksyttävinä, koska ne kuuluivat toiselle yhteisölle, Kemijärven Luonto ry:lle."

Selitys: ko. kemijärveläinen henkilö palkattiin yhdistelmätuella, jolloin tuen antajina olivat työvoimahallinto, KELA ja Kemijärven kaupunki.

Käytännön syistä palkanmaksu ja sivukulujen maksu hoidettiin Vapaa Vuotos-liikkeen tililtä, koska Kemijärven Luonto ry:llä ei ollut vaadittavaa alkupääomaa. Tilitoimisto teki ko. palkkalaskelmat maksutta. Kemijärven Luonto ry maksoi jälkikäteen saamansa tuet Vapaa Vuotos-tilille. Vapaa Vuotos-liikkeen tilin käyttö oli siis vain Luonto ry:tä helpottava väline ko. yhdistelmätyöllistämisessä. Muutoin yhteiskunnallisesti tärkeäksi koettu työkykyä ylläpitävä ja parantava työllistäminen olisi jäänyt todennäköisesti tekemättä.

Ko. henkilön palkkaukseen ei siis käytetty harkinnanvaraisia avustuksia, vaan kolmannen sektorin yhdistelmätyöllistettävien tukia.

Asianhoito aikajanalla:

Vuotos-prosessi oli hyvinkin ennakoimaton: esimerkiksi vesioikeuskäsittely oli jäädytettynä Kelukoski - kestitysten tutkinnan takia, kunnes oikeuden kokoonpano muutettiin. Tuolloin ei tietenkään kulutettu rahoja eli joinakin vuosina ei ollut riittävästi asianmukaisia menoja - kun matka-, puhelin- ym. kuluja ei laskutettu. Sitten taas vuonna 2001 oli yli 10000 euroa enemmän kuluja kuin avustusta, vaikka edelleenkään matka- ja puhelinkuluja ei laskutettu.

Avustusten käyttö kuuluisi tämän vuoksi arvioida koko avustusajalta eikä kalenterivuosittain.

Vuoden 2002 apuraha myönnettiin 9/2002 ja siitä maksettiin tilille ensimmäinen osa 9/2002. Syyskuussa maksettiin Luonnonsuojeluliitolle oikeusapua varten yksi erä. Toinen avustuserä tuli tilille 12/2002 ja kun KHO:n päätös tuli 18/12/2002, ei juuri silloin ollut tarvetta käyttää rahaa. Olisi siis ehtojen mukaan pitänyt kuluttaa koko avustussumma vajaan neljän kuukauden aikana.

Loppuosa avustuksesta käytettiin vuoden 2003 lopulla oikeusavun ostamiseen. Vuonna 2002 Vuotos-prosessi kulminoitui lopulliseen KHO:n päätökseen, mutta sen rinnalla kulkeva tuolloin kesken ollut ja nyt erittäin merkittäväksi noussut Natura 2000-prosessi ja etenkin Kemihaaran soiden kuuluminen verkostoon ovat tärkeältä osin ko. oikeusavun ansiota. Vuoden 2003 aikainen avustusrahan käyttö liittyy näin vuoteen 2002 olennaisesti.

Yllä oleva on lyhennelmä ympäristöministeriölle menevästä vastineesta VTV:n tarkastuskertomukseen 135/2006.

Kemijärvellä 27/10/06

Helena Tiihonen
Vapaa Vuotos-liikkeestä