NÄSY MIES

 

Syksyn hämärän hyssyyn luin monta kirjaa, enemmän kuin vuosiin. Vaikka en niitä käynyt kaupunginjohtaja Matti Pelttarin tavoin kirjastosta, vaan kirjakaupasta hakemassa, uskon kaikkien lukemieni lainausosastoilta löytyvän. Osa ehkä pitkänkin jonotuksen takaa.

 

Kirjojen väliin osui joku mieltä kuohuttavampi uutinen tai artikkeli, joka ryyditti kirjojen sanomaa ja sai huomaamaan, ettei kaikkea omin silmin ehdi havaita. Näistä lehdistä luetuista eniten osui kohdalleen Maria Lähteenmäen Helsingin Sanomien yläkerta joulukuisena perjantaina, vielä oli 13. pv!

 

Sekä lukemissani kirjoissa että sodankyläläissyntyisen Lähteenmäen Marran kirjoituksessa kuljetaan samoissa maisemissa: miten Suomi tähän on joutunut, miten Lappi ja muut six-pack´in ulkopuoliset seudut. Six-pack on kuuden kasvavan kaupungin joukko, joka on alkanut vahtia etuaan ja erityisiä tarpeitaan, ettei vain turha solidaarisuus saisi sisään muuttavan väen etuja uhatuksi. Tampere, Turku, Helsinki, Jyväskylä, Oulu ja joku kuudes – sitä en muista eikä taida olla väliksikään.

 

Aluepolitiikkaa on yksi ja toinen ollut vaatimassa samoihin puihin kuin oli KERA:n aikaan eli silloin, kun Kehitysaluerahasto (nyttemmin Finnvera) piti pääpaikkaansa Kuopiossa ja avitti tehtaita, sahoja, nyrkkipajoja ja muuta tuotannollista toimintaa omaperäisellä tavallaan takuulla muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Tämä Finnvera-seuraaja käyttää tuhdin siivun rahastaan kolmoskehän liepeillä ja vähitellen ajaa alas KERAlaista syrjässä olevien tukemista.

 

 

                                  *                                   *                              *

 

Nyt näissä syksyn luetuissa ja Lähteenmäen HS-artikkelissa asiaa on katseltu monella lailla toisin: syvemmin, kauempaa juuria etsien ja ratkaisuja kaipaamatta, enemmänkin kurjuutta ja mahdottomuutta kuvaten. Ikään kuin ei löytyisi enää edes taiteilijan luovuudesta tai akatemiatutkijan kammiosta keinoa pitää Suomea asuttuna joka puolelta, Vuotosta valjaissa tai Vuosaarta luonnontilassa.

 

Finlandia-palkintoehdokkaista tarina umpikujamaisesta tilanteesta löytyy useammastakin. Kjell Westö kuvaa kirjassaan Lang  helsinkiläisen maan ja sen media-narsismin tavalla, joka saa ihmettelemään, kuinka joku täällä kauempana suostuukaan Bumptsi-Bumia, Mustaa laatikkoa tai mitään muutakaan juonnettua tv-ohjelmaa seuraamaan; niin on erilainen pääkaupungin ilmapiiri, josta nämä suositut sarasvuot, furmanit ja stillerit sen hengen imevät, jolla shownsa pistävät kokoon.

 

Umpikujassa tuntuu olevan myös Finlandia-palkinnon voittaneen Kari Hotakaisen Juoksuhaudan tien sankari, rintamamiestalosta Pakilassa, ykköskehän liepeillä, haaveileva mies. Hän menettää haaveensa myötä kaiken, ja on ehkä siksi niin suosittu, ennätysmyyty, painosten kuningas.

 

Mutta löytyy joukosta pohjoistakin, varmuudella Helsingin ulkopuolista tekstiä (joskaan ei Finlandia-ehdokkaana). Joni Skiftesvik kirjoittaa Lipsauttajissa ajasta, jolloin Lapissa kaikkea tehtiin kolmessa vuorossa ja pelastettiin samalla koko maa: niin jatkosodan torjuntavoitot kuin maan teollistumisenkin ryydittäminen.

 

                     *                                *                               *

 

Sokeri on kuitenkin pohjalla: Harri Tapper kirjoittaa suvustaan, Pitkäsuisten suku, saman asian kuin alussa mainittu Lähteenmäki Sodankylän poliisiongelmaa arvioidessaan. Viesti on aika selvä: Suomi asutettiin, ja haluttiin asuttaa, Kustaa Vaasan ja seuraajiensa toimesta tavoilla ja keinoilla, joiden kantovoima oli kuin kaivoon kannetun veden. Prosessi ei ole ollut vaalikauden mittainen, ei kahdenkaan, vaan 1600-luvun lopulta asti jäljitettävissä.

 

Jo 1804 Saarijärvellä Tapper kertoo sanotun: ”Ja miksi pitää meidän kaikki saatavat maksaa Saarijärvelle, pappien saatavat, lukkarin saatavat, suntionkin saatavat, vaikkemme emme enää heidän palveluksiaan tarvitse emmekä ota, emme ota, emme. Emmekä me kovin hirvittävästi saarijärvisille tapulista maksa. Miksi maksaisimme näille möhömahoille, mullikkasilmille, toukan syömille het-het-miehille ja jiessussiunatkoon-naisille.” Saman asian Lähteenmäki sanoo: ”Nyt näyttää valtaavan alaa käsitys, ettei matkailu- ja luonnonsuojelualueilla tarvitse asua vakinaista väkeä”.

 

Riita tuollaisesta syntyy, on syntynyt jo satojen vuosien ajan. Poliisien kesken, poliitikkojen kesken, lääkäreiden ja hoitajien kesken, pappien kesken, veljesten kesken.

 

Onneksi joukossa on näitä, joita kuvaa saarijärveläinen termi näsy. Se on sellainen, joka on hoksaavainen ja ymmärtää olla kohtelias ja on kärkäs auttamaan. Niin kuin nyt vaikka Kain Tapper, se sama joka on veistänyt Vuorten synty taideteoksen Rovaniemelle kaupungintalon, kirjaston ja Lappiatalon keskelle. 

 

Siitä kirjastosta näitä kirjoja muuten saa lainata, korvauksetta.

 

Antti Liikkanen

kirjoittaja on rovaniemeläinen psykiatri

antti.liikkanen@rovaniemi.fi