PIKKU-LÄSKI PUHUU NYT
Meitä alunperin oli kolme: yksi syntyi -39, kohta kuoli. Toinen
syntyi -44, nyt kuoli. Kolmantena, pahnanpohjimmaisena, suuriin
ikäluokkiin -46,
jäin sitten edustamaan koko kööria. Ja tietenkin tekijoitä,
vanhempia, joita vietiin jo toistakymmentä vuotta sitten.
Vanhimmasta veljestä kuulimme vain tarinoita. Talvisotaa
käytiin ja sydänleikkaajat olivat JSP- ja
kenttäsairaalatöissa, esikoinen oli
tavallaan sankarivainaja, 3-kuukautisena.
Kouluaikana isoveli oli iso, mutta hyvätapainen. Liikkasen
läskiksi koulukiusattu, ja minä tietenkin - silloin solakka ja
liikkuvainen - sitten pikkuläski, muttei koulukiusattu.
Eikä se vanhempikaan kiusasta kai kovin piitannut. Muuankin
Erkki-Jaakko-Sakari pikkuisena ja pippurisena aina väliin oli
kimpussa kuin ampiainen ja kiinni kuin takiainen.
Eihän iso mies siihen mitään tohtinut: ravisteli pikkuiset
irti ja soitti kitaraa, sitten rumpua, sitten ei kuitenkaan
suutaan. Rauhallinen viilipytty, vähän ehkä kuitenkin onneton?
Istuimme toistakymmentä vuotta sitten länsimaisen sivistyksen
raunioilla ja syntypaikoilla. Äiti ja isä olivat kuolleet,
heidan mukaanaan meille kokonainen aikakausi, epookki.
Pyrimme luomaan uutta epookkia, uutta 40-luvulla syntyneiden
aikaa ja oppia. Istuimme Kuolleen meren, pyramidien ja itkumuurin
äärillä, hämmentyneinä ja vähän yksinjätettyinä.
Päätimme elää ja tehdä sen tiettäväksi ja kertoa tarinaa
seuraaville polville.
Tuosta Jerikon, Jerusalemin, Eilatin ja Tiberiaksen
veljes-seminaarista irtosi niin paljon, etta kumpikin tahoillaan
kertoi tarinaansa. Puhuimme
lähinnä, jos löytyi kuulijoita, aika vähän kirjoitimme.
Sitäkin hiukan: viimeisinä aikoina kaikki ilmestyskirjankin
mukaan haluavat kirjoittaa
kirjan.
Suomen toisen maailmansodan ympärille kertyvä historia alkaa
nyt ehkä hahmottua.
Ihmiset ovat siinä iässä, silloin syntyneet, että he kertovat
tarinan. He kertovat tarinan, joka on vaatimaton niihin
sankaritaruihin verrattuna,
joita sodankäyneet ovat omina historioinansa tarjonneet.
Mutta suurten ikäluokkien, ja sodan aikana ja juuri sitä ennen
syntyneiden tarinat ovat nekin vähitellen osa meidän kaikkien
perustaa.
Mika Waltari , Väinö Linna, Veijo Meri ja monta muuta hienoa
eepikkoa ovat meilla historioina, oppikirjoina ja syvyyksinä.
Mutta ne hautajaiset, joita nyt aletaan viettää, sodanaikaisen
ja senjälkeisen ikäluokan alkaessa uupua vahitellen, ovat
kaikki oma
tarinansa. Kaikki oma historiansa.
Irlannissa, maailman ehkä suomalaisimmassa maassa, hautajaiset
ovat useimmiten koruton ja hiljainen tapaus.
Kuitenkin irlantilaisen maahanpanijaisen maine on iloinen,
vähän raisukin usean päivän soitanta ja laulanta ja tanssinta
poislähteneen
muistoa kunnioittamassa ja tarinaa kertomassa.
Suuret ikäluokat ja sodanaikaiset syntyjat Suomessa lähtevät
nyt enimmiltään vaatimattomasti ja hiljaisesti.
Niinkuin tässä kay: toivomuksen mukaan Itämeren tuuliin ja
tyyneen
sirottaen.
Mutta jokaisen lähtijän myötä syntyy uusi tarina, uusi
kappale historiaksi.
Kuunnellaan niitä tarinoita, kerrotaan niitä eteenpain.
Puhutaan ja kirjoitetaan silloin, kun tulee vuoromme!
Nyt minun vuoroni, ja isonveljen, Matin, tarina.
Antti Liikkanen