Keiteleen Melojat ry

Historiaa

Keiteleen Melojat on alun perin perustettu noin v. 1933 Viitasaarella. Viitasaaren Seutu-lehdestä löytyi kirjoitus seurasta vuodelta 1934. Toimintaa jatkui 1950-luvun alkuun, jonka jälkeen ei tiettävästi yhdistys toiminut. Uudelleen toiminta käynnistettiin v 1997, kun paikkakunnalle muuttanut innokas merimeloja Jorma Holmström ryhtyi keräämään melonnasta kiinnostuneita kokoon. Alussa yhdistykseen liittyi n 20 jäsentä. Tämän jälkeen on pidetty vuosittain melontakursseja, joiden tuloksena on saatu jäseniä niin, että vuoden 2003 lopulla jäsenmäärä oli yli 50. Kalustoa on saatu hankittua vuosien varrella siten, että seuralla on v 2005 alussa 4 yksikköä, 1 avokaksikko, 1 retkikaksikko ja 1 juniorikajakki. Lisäkalustoa hankitaan voimavarojen mukaan. Toimintapaikkana on ollut vuodesta 2000 alkaen Osmolan vaja, kiitos WIPS:n kanssa solmitun sopimuksen. Seuran kajakit säilytetään siellä ja yksityisillä jäsenillä on myös mahdollisuus kajakkien säilytykseen. Vajasta on käytössämme puolikas, johon mahtunee n. 15 kajakkia.

Toiminta on käsittänyt kurssien lisäksi viikkomelonnat keskiviikkoiltaisin, viikonloppuretkiä ja muutaman pidemmän retken, sekä pari kertaa toteutetun pelastautumisharjoituksen. Myös koskimelontaa on harjoiteltu muutaman kerran. Kesällä 2002 kurssitimme kolmella kurssilla yhteensä 37 uutta melojaa! Kesän 2003 tulos oli kahdella kurssilla 24 melojaa.

Vuonna 1999 osallistuttiin Saarijärven Ladun mukana Suomi Meloo tapahtumaan ja seuraavana vuonna oltiin sitten 9 hengen voimalla omalla joukkueella mukana koko matkan Mikkelistä Finlandia-talon luokse Töölönlahdelle. Vuoden 2001 Suomi Meloo tapahtumaan osallistui pienempi, vain 6 hengen joukkue, ja meloimme vain alku- ja loppupäässä. Vuoden 2002 Suomi Meloo jäi kahden hengen ja parin osuuden varaan yhteensattumien vuoksi.

Vuonna 2003 saatiin taas oma joukkue kokoon melko kattavasti, tosin pari melojaa ja heidän mukanaan kaksikko saatiin Jyväskylä-Valkeala-akselilta. Yhteensä melojia oli eri osuuksilla 12, joista tosin 4 meloi vain yhden osuuden. Keiteleen eteläosassa koettiin sellainenkin harvinaisuus, että yksi osuus keskeytettiin ja toinen peruttiin kokonaan kovan tuulen vuoksi. Kokemus retkestä oli kuitenkin siinä määrin positiivinen, että seuraavaan, 20-vuotisjuhlamelontaan Iisalmesta Kotkaan päätettiin osallistua.

Vuoden 2004 juhlamelontaan lähdettiin mukaan lopulta hyvin pienellä joukkueella. Juhlavuoden Suomi Meloo (20. kerta) kulki ensimmäisen viestin tavoin Iisalmesta Kotkaan. Mukana olimme kuuden melojan voimin ja taitoimme yhteensä yksitoista osuutta eli kolmanneksen. Kukaan osallistujista ei pystynyt olemaan koko viikkoa mukana. Uusi kaksikko osoitti kelpoisuutensa varsin reippaassakin aallokossa.

2005 oli Suomi Meloo reitti vedetty pääosin Saaristomerelle, lähtö oli Lohjalla ja sieltä joki- ja järvireittejä pitkin mentiin Pohjaan ja edelleen saariston lomassa kohti länttä. Mukaan pääsimme eri syistä vasta Kaarinassa, josta meloimme 5 hengen voimin Uudenkaupungin yläpuolelle, viesti päättyi Raumalle. Saaristo näytti pääosin kauneimmat kasvonsa ja piirteensä, aurinkoa, vain vähäinen tuulenviri, runsaasti upeita saaria ja pieniä luotoja. Lintuja näkyi moneen lähtöön merikotkasta alkaen. Kalusto täydentyi jälleen uudella yksilöllä, tällä kertaa koskikajakilla.

2006 Suomi Meloo kolusi Itä-Suomen vesistöjä Ilomantsissa ja Lieksassa päätyen Joensuuhun. Saimme melojia mukaan myös naapuripitäjistä ja joukkue olikin 10 hengen vahvuinen. Koimme kaunista hellesäätä ja ukkosmyrskyä, yksi osuus jopa peruttiin rajuilman vuoksi.

Merkittävä taphtuma oli myös elokuinen kuutamomelontareissu Vaasan saaristoon, Vaasan Melontakerhon opastuksessa kaikkiaan 16 melojaa meiltä ja 4-6 vaasalaista. Mahtava retki!