Keiteleen Melojat ry.

Perustava kokous Viitasaarella 6.11.1997

Meritan kokoushuone

Läsnäolijat: Jorma Holmström, Taija Ikäheimonen, Kauko Ikäheimonen, Maija Vihava, Markku Vihava, Edwin Krauze, Mari Waali.

Kokouksen avasi Jorma Holmström.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Jorma Holmström, sihteeriksi Mari Waali ja pöytäkirjantarkastajiksi Maija Vihava ja Edwin Krauze.

Alustus seuran perustamisesta. Menneenä kesänä Holmström järjesti Huopanan kyläjuhlien yhteydessä melontanäytöksen; mm. eskimokäännöksiä ja melontaa koskessa. Näytöksen yhteydessä hän keräsi melonnasta kiinnostuneiden nimiä. Myöhemmin kesällä pieni ryhmä teki melontaretken Muuruella. Retken kuluessa ajatus seuran perustamisesta virisi.

Näihin aikoihin selvisi, että Viitasaarella on aiemmin ollut tunnettu melontaseura Keiteleen Melojat ry. Seuran silloisen jäsenen Juhani Sarasteen aktiivisella avulla seuran historiaa selvitettiin. Keiteleen Melojat on perustettu Viitasaarella 26.7.1933.

Nyt 64-vuotiaan seuran toiminta hiipui vilkkaiden ja toimintarikkaiden vuosien jälkeen. Toiminnan hiljentymiseen vaikutti mm. sotavuodet. Ohessa Keiteleen melojista löytynyttä materiaalia. (Liite 1) Suomessa on tänä päivänä noin 10 000 melojaa. Myös Viitasaarella on melojia, mutta he tuntuvat enemmänkin olevan yksinäisiä liikkujia, jotka säilyttävät kanoottejaan kuka missäkin. Perustettava melontaseura toisi mahdollisuuden kehittyä melonnassa ja järjestää yhteistä toimintaa mm. melontaretkiä.

Yleiskeskustelu seuran perustamiseen liittyvistä asioista. Paikkakunnalle muuttaneilla Jorma ja Inga Holmströmillä on monipuolinen kokemus melonnasta. He pystyvät myös toimimaan kouluttajina. Yleisesti seuran perustamista pidetään hyvänä ja tervetulleena. Keskeisiksi näkökohdiksi katsotaan asiantuntevan opetuksen saaminen omatoimisen opettelun sijaan, mahdollisuus perehtyä erilaisiin kanootteihin ja melontatyyleihin, yhdessätekemisen hauskuus mm. yhteisten retkien merkeissä sekä turvallisuustekijät.

Seuran perustamisesta päättäminen. Seura perustetaan.

Perustettavan seuran nimen ja sääntöjen hyväksyminen. Seura ottaa käyttöönsä nimen Keiteleen Melojat ry. Jorma Holmströmin huolellisesti laatimat säännöt käydään läpi. Sääntöjen kohtaan 9, yhdistyksen kokoukset tehdään tarkennus: Yhdistyksen kokouksessa jokaisella 15 vuotta täyttäneellä jäsenellä, joka on  suorittanut toimintavuoden jäsenmaksun, on äänioikeus ja jokaisella äänioikeutetulla yksi (1) ääni. Lisäyksen tarpeellisuus jätetään seuran hallituksen arvioitavaksi. Liitteenä yhdistyksen säännöt. (Liite 2)

Sääntöjen edellyttämien vaalien suorittaminen. Seuran puheenjohtajaksi, ylimelamieheksi, valittiin

Jorma Holmström. Varapuheenjohtajaksi, melamieheksi, Edwin Kra:uze.

Hallitukseen valittiin Markku Vihava, Maija Vihava, Inga Holmström (taloudenhoitaja) ja Mari

Waali (sihteeri).

Tilintarkastajiksi valittiin Pentti Saraste ja Veijo Waali.

Yhdistyksen kunniajäseneksi nimitettiin seuran historian selvittämisessä avustanut Juhani Saraste.

Sääntöjen edellyttämien muiden asioiden käsittely. Seuran nimiin avataan pikaisesti pankkitili, sillä

seura on saanut 3.000 markan lahjoituksen Juhani Sarasteelta.

Jäsenmaksuiksi päätettiin: 50 markkaa/jäsen

100 markkaa / perhe

20 markkaa / alle 18-vuotias

500 markkaa / kannattava yhteisöjäsen, esim. matkailuyrittäjät. Kävttöoikeusmaksut:              300 markkaa / perhe

150 markkaa / henkilö.

Päätetään, että seura merkitään yhdistysrekisteriin. Puheenjohtaja ja sihteeri laativat tarvittavat paperit.

10§

Perustamiskirjan allekirjoittaminen. Perustamiskirjan allekirjoittivat Juhani Saraste, Jorma

Holmström, Inga Holmström, Markku Vihava, Maija Vihava, Edwin Krauze, Tarja Ikäheimonen,

Kauko Ikäheimonenja Mari Waali.

11§

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 20.15.

Viitasaarella 13.11.1997

--1

(

Puheenjohtaja Jorma Holmström                                        Sihteeri Mari Waali