Home

VESIOIKEUDEN RATKAISU

KÄSITTELYRATKAISUT

Tutkimatta jätetyt vaatimukset

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomina tutkimatta 8. Sallan kunnan tekemän, yleisen tien linjausta koskevan vaatimuksen, 33. Hannu Perälän ja hänen myötäpuoltensa poromiehinä esittämät vaatimukset, jotka koskevat tien siirron vuoksi tarvittavia uusia tarha- ja vasotuspaikkoja ja rakennelmien siirtokustannusten korvaamista, 34. Paavo Perälän yleisen tien siirtoon liittyvät vaatimukset sekä väitteen, joka koskee tien siirtoon liittyviä mahdollisia hallintomenettelylain ja ympäristövaikutusten arviointia koskevan lain rikkomuksia, 37. Aaro Perälän vaatimuksen, joka koskee tien siirrosta aiheutuvien haittojen korvaamista, 38. Vesa Perälän väitteet, jotka koskevat tien, sähkölinjan ja telelinjojen siirron aiheuttamia haittoja sekä tien siirtoon liittyviä mahdollisia hallintomenettelylain ja ympäristövaikutusten arviointia koskevan lain rikkomuksia, 39. Petteri Perälän tiesuunnitelmaan liittyvät vaatimukset, 40. Hannu Perälän tien ja sähkölinjan siirtoon liittyvät vaatimukset, 77. Olavi, Aino ja Tuomas Tervon vaatimuksen Arvospuolen tien korjaamisesta oikeaksi maantieksi sekä 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin vaatimuksen Arvospuoli - Kemijärvi ja Arvospuoli - Pelkosenniemi välisten tieosuuksien peruskorjauksesta ja leventämisestä. Pelkosenniemi - Savukoski tien siirtoa koskevat vaatimukset käsitellään yleisiä teitä koskevan lainsäädännön mukaisesti tietoimituksessa ja sähkölinjan siirtoa koskevat vaatimukset rakennuslain mukaisesti. Arvospuolen tien korjaaminen kuuluu tielaitoksen tehtäviin.

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta 11. Kemijärven kaupungin tekemän säännöstelymaksun kohdentamista koskevan vaatimuksen. Vesilain 12 luvun 14 §:n mukaan säännöstelymaksusta kertyneiden varojen käytöstä määrää lääninhallitus.

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomina tutkimatta 48. Pelkosenniemen luonnonsuojeluyhdistys ry:n, 89. Kosti ja Katri Tiihosen sekä 97. Kalle ja Annikki Tolppasen vaatimukset, jotka koskevat maa- ja metsätalousministeriön ja museoviraston toiminnan laillisuutta, 83. Suomen luonnonsuojeluliitto ry:n suullisessa käsittelyssä esittämät, eri viranomaisten edustajien esteellisyyttä ja heidän virkatoimiensa laillisuutta koskevat vaatimukset ja väitteet sekä 102. Helena Tiihosen väitteen, jonka mukaan maa- ja metsätalousministeriö ei saa miltään osin toimia asiassa yleisen edun valvojana.

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomina tutkimatta 79. Jouni Pelkosen ja tämän myötäpuolten sekä 80. Jouko Pelkosen vaatimuksen metsänparannusvarojen jäädyttämisestä aiheutuneen vajaatuottoisuuden ja muun vahingon korvaamisesta, 85. Arvi Kilpelän vaatimuksen metsän kasvulle vuosina 1967 - 92 aiheutuneiden menetysten korvaamisesta, 90. Tuomo, Inkeri, Paula ja Pirjo Alatalon vaatimuksen 30 vuoden aikana menetetyn puuston kasvun korvaamisesta, 231. Aada Kunnarin kuolinpesän vaatimuksen, joka koskee metsäautotien rakentamatta jättämisen aiheuttaman vahingon korvaamista sekä tien korjaamista ja jatkamista sekä 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin vaatimukset, jotka koskevat metsänhoitotöiden aloittamista ja hoitotöiden viivästymisestä aiheutuneen vahingon korvaamista sekä hakijan velvoittamista yksityismetsälain mukaisiin toimenpiteisiin.

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta 20. Ahvenselän, Askan ja Varvikon kalastuskuntien vaatimuksen, joka koskee kalastus- ja metsästysoikeutta allasalueella, 94. Veikko ja Impi Schroderuksen vaatimukset kalastusoikeuden laajentamisesta koskemaan kaikkia Kemijoen vesistön säännösteltyjä järviä, tekojärviä ja voimalaitosaltaita ja metsästysoikeuden laajentamisesta koskemaan kaikkia Kemijoen vesistöön rakennettuja säännösteltyjä järviä, tekojärviä ja voimalaitosaltaita sekä hakijan omistuksessa olevia maa-alueita sekä vaatimuksen, joka koskee allasuhasta 30 vuoden aikana aiheutuneiden kulujen ja vaivojen sekä epävarmuushaitan, mielipidehaitan ja muiden vastaavien haittojen korvaamista, 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin vaatimuksen vuosien epävarmuuden, henkisen kärsimyksen, ajanhukan ja taloudellisen menetyksen korvaamisesta, 251. Sirpa Pelkosen vaatimuksen henkisten ja fyysisten kärsimysten korvaamisesta sekä 256. Paavo ja Liisa Vaaran vaatimuksen jatkuneiden henkisten kärsimysten korvaamisesta.

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta 213. Juha Hautajärven vaatimuksen, joka koskee katselmuskirjan sivulla 509 olevan huomautuksen poistamista. Katselmuskirjan sisällöstä vastaavat toimitusmiehet, eikä vesioikeudella ole sen osalta toimivaltaa.

Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta 73. Tuomo ja Inkeri Alatalon ym. vaatimuksen tontille rakentamisen viivästymisen aiheuttamien menetysten korvaamista sekä 250. Heikki ja Sonja Tervon vaatimuksen loma-asunnon rakentamisen keskeyttämisen korvaamisesta.

Vesioikeus jättää tähän asiaan kuulumattomina tutkimatta 11. Kemijärven kaupungin vaatimukset, jotka koskevat esteaidan rakentamista Seitakorvan voimalaitokseen sekä Kemijärven juoksutussäännön muuttamista ja asian saattamista uuteen vesioikeuskäsittelyyn, 12. Kemijärven kaupungin rakennuslautakunnan vaatimukset, jotka koskevat Kemijoen vesistön säännöstelylupien yhdistämistä, 18. Pelkosenniemen jakokunnan kalastuskunnan vaatimuksen, joka koskee esteaidan rakentamista Seitakorvan voimalaitokseen, 20. Ahvenselän kalastuskunnan ja sen myötäpuolten vaatimukset, jotka koskevat Kemijärven säännöstelyä ja alavesirajan määräämistä Kemijoen voimalaitoksille sekä esteaitojen rakentamista altaan alapuolisiin voimalaitoksiin, 119. Tero Autioniemen ja hänen myötäpuoltensa vaatimuksen, joka koskee Kemijärven säännöstelyn alarajan nostamista, 139. Urho Iivari Kankaan ja hänen myötäpuoltensa vaatimukset, jotka koskevat Kemijärven säännöstelyn lopputarkastuksen toimittamista uudelleen, hakijan ja Kemijärven säännöstelijän velvoittamista tekemään Kemijärven säännöstelyn muuttamista koskeva hakemus sekä rannoilla olevien puiden ja ajelehtivien kantojen korjaamista pois, 152. Urho Kelloniemen ja hänen myötäpuoltensa vaatimukset Kemijärven säännöstelyn alarajan nostamisesta ja muiden säännöstelymääräysten muuttamisesta, 153. Sakari Ailungan vaatimukset, jotka koskevat Kemijärven säännöstelymääräysten muuttamista, säännöstelyn palauttamista luonnonmukaiseksi, kosteikkopaikkojen rakentamista Seitakorvaan laskevaan kanavaan sekä pohjapadon tai sähköaidan tekemistä Kemijärven luusuaan, 157. Sampo Malisen ja 158. Timo Malisen vaatimukset, jotka koskevat hakijan velvoittamista saattamaan heidän rantansa virkistyskäyttökelpoiseksi sekä väitteet, jotka koskevat Kemijärven säännöstelyn aiheuttamien rantavyörymien jättämistä korjaamatta ja Kemijärven viime vuosina tapahtunutta veden laadun heikentymistä, 170. Juha, Marja-Liisa ja Ilmo Kaisanlahden vaatimukset, jotka koskevat Kemijärven säännöstelyn muuttamista sekä hakijan velvoittamista korvaamaan Kemijärven säännöstelyn aiheuttamat vahingot, 172. Pertti K. Soppelan vaatimuksen, joka koskee Kemijärven säännöstelyvahinkojen korvaamista, 178. Nestori Luokkasen väitteen, joka koskee Kemijärven säännöstelyn hänelle aiheuttamia vahinkoja ja haittoja, 180. Kaisa Lehtosen vaatimuksen, joka koskee Kemijärven säännöstelyn aiheuttamien haittojen vähentämistä, 200. Väinö Maaningan vaatimuksen Kemijärvellä kantoihin repeytyneiden verkkojen korvaamisesta, 202. Kemijärven Ala-, Iso- ym. kylien yhdistetyn jakokunnan vaatimuksen, joka koskee Kemijärven alarajan nostamista, 209. Erkki Kaisanlahden ja 211. Salme Narkilahden vaatimukset hakijan velvoittamisesta korvaamaan aikaisemmin aiheutetut vahingot sekä 210. Luusuan jako- ja kalastuskunnan vaatimuksen, joka koskee Kemijärven säännöstelyn alarajan nostamista ja kalojen alasvaelluksen estävien laitteiden rakentamista. Hankkeella ei ole sellaisia vaikutuksia, joiden vuoksi Kemijärven säännöstelyä tai Kemijoen voimalaitoksia koskevia lupapäätöksiä olisi tässä yhteydessä tarpeen muuttaa. Alueellinen ympäristökeskus, kalatalousviranomainen tai kunta voivat vesilain 8 luvun 10 b §:n 2 momentin mukaisesti, sen jälkeen, kun mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitettu selvitys on tehty, hakea vesioikeudelta Kemijärven säännöstelyn tai Kemijoen voimalaitosten lupaehtojen tarkistamista tai uusien määräysten asettamista. Kemijärven säännöstelyn aiheuttamat vahingot ja haitat sekä niiden korvaaminen ja kompensointi on asiaa koskevilla vesioikeuden päätöksillä lainvoimaisesti ratkaistu. Mahdollisista edellyttämättömistä vahingoista voidaan korvausta vaatia hakemuksella vesioikeudessa.

Vesioikeus jättää tähän asiaan kuulumattomana tutkimatta 59. Suomen Demokraattiset Lakimiehet ry:n vaatimuksen hakijan velvoittamisesta korjaamaan Kemijoen vesistössä aiheutettuja ympäristöhaittoja ja selvittämään mahdollisuudet Lokan tekoaltaan palauttamiseksi luonnontilaan, 102. Helena Tiihosen ym. vaatimuksen Kemijoen vesistön aikaisemman rakentamisen terveysvaikutusten tutkimisesta sekä 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin vaatimuksen tutkimustöiden yhteydessä aiheutuneiden vahinkojen korvaamisesta.

6. Pelkosenniemen kunnan vaatimus lisäkulujen korvaamisesta vesiosuuskunnalle jätetään puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta. Vesiosuuskunnan puhevaltaa käyttää osuuskuntalain (247/1954) 75 §:n mukaan osuuskunnan hallitus.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 8. Sallan kunnan esittämät porotaloutta koskevat vaatimukset. Porotalouden osalta puhevaltaa käyttävät paliskunnat ja poromiehet.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 12. Kemijärven kaupungin rakennuslautakunnan esittämän, kalankasvatukselle aiheutuvien haittojen korvaamista koskevan vaatimuksen. Kalankasvatuslaitosten osalta puhevaltaa käyttävät laitosten omistajat.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 20. Ahvenselän kalastuskunnan ja sen myötäpuolten säännöstelymaksun määräämisperusteita ja maksun korottamista koskevat vaatimukset sekä 202. Kemijärven Ala-, Iso- ym. kylien yhdistetyn jakokunnan säännöstelymaksua koskevan vaatimuksen. Säännöstelymaksun osalta puhevaltaa käyttävät hankkeen vaikutusalueen kunnat, ympäristönsuojelulautakunnat sekä alueellinen ympäristökeskus.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 20. Ahvenselän ja Askan sekä 224. Askan kalastuskunnan tekemät, uimarannan rakentamista koskevat vaatimukset.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 62. Seppo, Pirkko ja Esa Hyvösen muinaismuistoalueiden tutkimista koskevan vaatimuksen. Muinaismuistojen osalta puhevaltaa käyttää museovirasto.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 119. Tero Autioniemen ja hänen myötäpuoltensa vaatimuksen, joka koskee hakijan laitteiden käyttämistä uiton padotuksessa. Uiton osalta puhevaltaa käyttävät uittajat ja metsähallitus.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 228. Urpo ja Kerttu Hautalan vaatimuksen, joka koskee hakijan velvoittamista lunastamaan kaikki tekojärven vaikutuspiiriin kuuluvat tilat ja niillä olevat rakennukset.

Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi tutkimatta 256. Paavo ja Liisa Vaaran tilan Käpylä RN:o 210 omistajina tekemän vaatimuksen Arvospuoli - Moitaselkä tien lunastamisesta.

7. Aino Kulpakon ja hänen myötäpuoltensa Pelkosenniemen kunnanvaltuuston sitoutumattomien valtuustoryhmänä sekä 13. Aulikki Imporannan ja hänen myötäpuoltensa Kemijärven kaupunginvaltuutettuina esittämät vaatimukset jätetään muistutuksena tutkimatta, mutta ne otetaan vesilain 18 luvun 10 §:n nojalla huomioon yrityksen vaikutusalueen asukkaiden tai heitä edustavien yhteisöjen antamana lausuntona. Valtuustoryhmät tai yksittäiset kunnanvaltuutetut eivät voi edustaa kuntaa.

19. Pentti Pyykösen Pelkosenniemen jako- ja kalastuskunnan osakkaana esittämät vaatimukset jätetään muistutuksena tutkimatta, mutta ne otetaan vesilain 18 luvun 10 §:n nojalla huomioon yrityksen vaikutusalueen asukkaan antamana lausuntona. Pelkosenniemen Alaperän jakokunta ja Pelkosenniemen jakokunnan kalastuskunta ovat järjestäytyneet. Yhteisaluelain (758/1989) 19 §:n mukaan osakaskunnan puhevaltaa tuomioistuimessa käyttää osakaskunnan hoitokunta tai sen sijasta määrätty toimitsija. Kalastuslain (286/1982) 58 §:n mukaan kalastuskunnan johtokunnan tehtävänä on valvoa kalastuskunnan etua. Jako- ja kalastuskunta ovat muistuttaneet asiassa.

28. Paliskuntain yhdistyksen, 43. Esko Tapani Ripaojan, 47. Lapin luonnonsuojelupiiri ry:n, 49. Kemin Seudun Luonnonsuojeluyhdistys ry:n, 50. Vapakalastusseura Vastaisku ry:n, 51. Pekka Nymanin, 52. Perämeren Kalastajain Keskusliitto ry:n, 130. Tapio ja Marja-Leena Lampelan, 184. BirdLife Suomi ry:n, 233. Erkki Vitikan, 234. Tenniön kylätoimikunnan, sekä 253. Teija Nykäsen ja hänen myötäpuoltensa esittämät vaatimukset jätetään muistutuksina tutkimatta, mutta ne otetaan vesilain 18 luvun 10 §:n nojalla huomioon yrityksen vaikutusalueen asukkaiden tai heitä edustavien yhteisöjen antamina lausuntoina. Asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan muistuttajat eivät omista kiinteistöä hankkeen vaikutusalueella eivätkä he ole osoittaneet muutakaan perustetta, jonka perusteella he olisivat vesilain 16 luvun 6 §:ssä tarkoitettuja asianosaisia.

182. Sirkka-Liisa Vileniuksen ja hänen myötäpuoltensa, 185. Petri Toiviaisen sekä 243. Heidi Hautalan esittämät vaatimukset jätetään tutkimatta. Asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan muistuttajat eivät omista kiinteistöä hankkeen vaikutusalueella eivätkä he ole osoittaneet muutakaan perustetta, jonka perusteella he olisivat vesilain 16 luvun 6 §:ssä tarkoitettuja asianosaisia. Muistuttajat eivät asu hankkeen vaikutusalueella.

66. Hilkka Ukkolan sekä 239. Hilkka Oksalan Vuotoksen Voima Oy:n osakkaina esittämät vaatimukset jätetään muistutuksena tutkimatta. Vuotoksen Voima Oy:n puhevaltaa asiassa käyttää hallituksen puheenjohtaja Helena Tiihonen. Muistuttajat eivät asu hankkeen vaikutusalueella.

186. Haparanda Naturskyddsföreningin muistutus jätetään tutkimatta. Hanke ei aiheuta pohjoismaisessa ympäristönsuojelusopimuksessa (SopS 74-75/76) tarkoitettua merkityksellistä haittaa Ruotsin valtion aluevesillä.

Vesioikeus jättää myöhään tehtynä tutkimatta 87. Olli-Pekka Ulkuniemen 12.9.1996, 89. Kosti ja Katri Tiihosen 13.9.1996 ja 187. Suomen Kalamiesten Keskusliitto ry:n 16.9.1996 vesioikeuteen toimittamissa kirjelmissä esitetyt vaatimukset. Muistutuskirjelmät on toimitettu vesioikeudelle niiden toimittamiselle varatun määräajan 11.9.1996 jälkeen. Olosuhteet eivät ole asian vireillä ollessa olennaisesti muuttuneet eikä puhevallan menettäminen muutoinkaan ole ilmeisen kohtuutonta.

Vesioikeus jättää myöhään tehtynä tutkimatta eräiden muistuttajien hakijan muistutuksen johdosta antamissa selityskirjelmissä, maastotarkastuksella sekä suullisessa käsittelyssä esittämät muut kuin kulukorvauksia koskevat vaatimukset. Vaatimukset on esitetty muistutusten toimittamiselle varatun määräajan 11.9.1996 jälkeen. Olosuhteet eivät ole asian vireillä ollessa olennaisesti muuttuneet eikä puhevallan menettäminen muutoinkaan ole ilmeisen kohtuutonta.

>>>Jatkuu>>>