VESIOIKEUDEN RATKAISU
KÄSITTELYRATKAISUT
Tutkimatta jätetyt vaatimukset
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomina
tutkimatta 8. Sallan kunnan tekemän, yleisen tien linjausta
koskevan vaatimuksen, 33. Hannu Perälän ja hänen
myötäpuoltensa poromiehinä esittämät
vaatimukset, jotka koskevat tien siirron vuoksi tarvittavia uusia
tarha- ja vasotuspaikkoja ja rakennelmien siirtokustannusten
korvaamista, 34. Paavo Perälän yleisen tien siirtoon
liittyvät vaatimukset sekä väitteen, joka koskee tien
siirtoon liittyviä mahdollisia hallintomenettelylain ja
ympäristövaikutusten arviointia koskevan lain rikkomuksia,
37. Aaro Perälän vaatimuksen, joka koskee tien siirrosta
aiheutuvien haittojen korvaamista, 38. Vesa Perälän
väitteet, jotka koskevat tien, sähkölinjan ja
telelinjojen siirron aiheuttamia haittoja sekä tien siirtoon
liittyviä mahdollisia hallintomenettelylain ja
ympäristövaikutusten arviointia koskevan lain rikkomuksia,
39. Petteri Perälän tiesuunnitelmaan liittyvät
vaatimukset, 40. Hannu Perälän tien ja sähkölinjan
siirtoon liittyvät vaatimukset, 77. Olavi, Aino ja Tuomas
Tervon vaatimuksen Arvospuolen tien korjaamisesta oikeaksi maantieksi
sekä 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin vaatimuksen
Arvospuoli - Kemijärvi ja Arvospuoli - Pelkosenniemi
välisten tieosuuksien peruskorjauksesta ja
leventämisestä. Pelkosenniemi - Savukoski tien siirtoa
koskevat vaatimukset käsitellään yleisiä
teitä koskevan lainsäädännön mukaisesti
tietoimituksessa ja sähkölinjan siirtoa koskevat
vaatimukset rakennuslain mukaisesti. Arvospuolen tien korjaaminen
kuuluu tielaitoksen tehtäviin.
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana
tutkimatta 11. Kemijärven kaupungin tekemän
säännöstelymaksun kohdentamista koskevan vaatimuksen.
Vesilain 12 luvun 14 §:n mukaan
säännöstelymaksusta kertyneiden varojen
käytöstä määrää lääninhallitus.
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomina
tutkimatta 48. Pelkosenniemen luonnonsuojeluyhdistys ry:n, 89. Kosti
ja Katri Tiihosen sekä 97. Kalle ja Annikki Tolppasen
vaatimukset, jotka koskevat maa- ja metsätalousministeriön
ja museoviraston toiminnan laillisuutta, 83. Suomen
luonnonsuojeluliitto ry:n suullisessa käsittelyssä
esittämät, eri viranomaisten edustajien esteellisyyttä
ja heidän virkatoimiensa laillisuutta koskevat vaatimukset ja
väitteet sekä 102. Helena Tiihosen väitteen, jonka
mukaan maa- ja metsätalousministeriö ei saa
miltään osin toimia asiassa yleisen edun valvojana.
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomina
tutkimatta 79. Jouni Pelkosen ja tämän
myötäpuolten sekä 80. Jouko Pelkosen vaatimuksen
metsänparannusvarojen jäädyttämisestä
aiheutuneen vajaatuottoisuuden ja muun vahingon korvaamisesta, 85.
Arvi Kilpelän vaatimuksen metsän kasvulle vuosina 1967 - 92
aiheutuneiden menetysten korvaamisesta, 90. Tuomo, Inkeri, Paula ja
Pirjo Alatalon vaatimuksen 30 vuoden aikana menetetyn puuston kasvun
korvaamisesta, 231. Aada Kunnarin kuolinpesän vaatimuksen, joka
koskee metsäautotien rakentamatta jättämisen
aiheuttaman vahingon korvaamista sekä tien korjaamista ja
jatkamista sekä 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin
vaatimukset, jotka koskevat metsänhoitotöiden aloittamista
ja hoitotöiden viivästymisestä aiheutuneen vahingon
korvaamista sekä hakijan velvoittamista yksityismetsälain
mukaisiin toimenpiteisiin.
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana
tutkimatta 20. Ahvenselän, Askan ja Varvikon kalastuskuntien
vaatimuksen, joka koskee kalastus- ja metsästysoikeutta
allasalueella, 94. Veikko ja Impi Schroderuksen vaatimukset
kalastusoikeuden laajentamisesta koskemaan kaikkia Kemijoen
vesistön säännösteltyjä järviä,
tekojärviä ja voimalaitosaltaita ja metsästysoikeuden
laajentamisesta koskemaan kaikkia Kemijoen vesistöön
rakennettuja säännösteltyjä järviä,
tekojärviä ja voimalaitosaltaita sekä hakijan
omistuksessa olevia maa-alueita sekä vaatimuksen, joka koskee
allasuhasta 30 vuoden aikana aiheutuneiden kulujen ja vaivojen
sekä epävarmuushaitan, mielipidehaitan ja muiden vastaavien
haittojen korvaamista, 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin
vaatimuksen vuosien epävarmuuden, henkisen kärsimyksen,
ajanhukan ja taloudellisen menetyksen korvaamisesta, 251. Sirpa
Pelkosen vaatimuksen henkisten ja fyysisten kärsimysten
korvaamisesta sekä 256. Paavo ja Liisa Vaaran vaatimuksen
jatkuneiden henkisten kärsimysten korvaamisesta.
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana
tutkimatta 213. Juha Hautajärven vaatimuksen, joka koskee
katselmuskirjan sivulla 509 olevan huomautuksen poistamista.
Katselmuskirjan sisällöstä vastaavat toimitusmiehet,
eikä vesioikeudella ole sen osalta toimivaltaa.
Vesioikeus jättää toimivaltaansa kuulumattomana
tutkimatta 73. Tuomo ja Inkeri Alatalon ym. vaatimuksen tontille
rakentamisen viivästymisen aiheuttamien menetysten korvaamista
sekä 250. Heikki ja Sonja Tervon vaatimuksen loma-asunnon
rakentamisen keskeyttämisen korvaamisesta.
Vesioikeus jättää tähän asiaan
kuulumattomina tutkimatta 11. Kemijärven kaupungin vaatimukset,
jotka koskevat esteaidan rakentamista Seitakorvan voimalaitokseen
sekä Kemijärven juoksutussäännön muuttamista
ja asian saattamista uuteen vesioikeuskäsittelyyn, 12.
Kemijärven kaupungin rakennuslautakunnan vaatimukset, jotka
koskevat Kemijoen vesistön säännöstelylupien
yhdistämistä, 18. Pelkosenniemen jakokunnan kalastuskunnan
vaatimuksen, joka koskee esteaidan rakentamista Seitakorvan
voimalaitokseen, 20. Ahvenselän kalastuskunnan ja sen
myötäpuolten vaatimukset, jotka koskevat Kemijärven
säännöstelyä ja alavesirajan
määräämistä Kemijoen voimalaitoksille
sekä esteaitojen rakentamista altaan alapuolisiin
voimalaitoksiin, 119. Tero Autioniemen ja hänen
myötäpuoltensa vaatimuksen, joka koskee Kemijärven
säännöstelyn alarajan nostamista, 139. Urho Iivari
Kankaan ja hänen myötäpuoltensa vaatimukset, jotka
koskevat Kemijärven säännöstelyn
lopputarkastuksen toimittamista uudelleen, hakijan ja Kemijärven
säännöstelijän velvoittamista tekemään
Kemijärven säännöstelyn muuttamista koskeva
hakemus sekä rannoilla olevien puiden ja ajelehtivien kantojen
korjaamista pois, 152. Urho Kelloniemen ja hänen
myötäpuoltensa vaatimukset Kemijärven
säännöstelyn alarajan nostamisesta ja muiden
säännöstelymääräysten muuttamisesta,
153. Sakari Ailungan vaatimukset, jotka koskevat Kemijärven
säännöstelymääräysten muuttamista,
säännöstelyn palauttamista luonnonmukaiseksi,
kosteikkopaikkojen rakentamista Seitakorvaan laskevaan kanavaan
sekä pohjapadon tai sähköaidan tekemistä
Kemijärven luusuaan, 157. Sampo Malisen ja 158. Timo Malisen
vaatimukset, jotka koskevat hakijan velvoittamista saattamaan
heidän rantansa virkistyskäyttökelpoiseksi sekä
väitteet, jotka koskevat Kemijärven
säännöstelyn aiheuttamien rantavyörymien
jättämistä korjaamatta ja Kemijärven viime
vuosina tapahtunutta veden laadun heikentymistä, 170. Juha,
Marja-Liisa ja Ilmo Kaisanlahden vaatimukset, jotka koskevat
Kemijärven säännöstelyn muuttamista sekä
hakijan velvoittamista korvaamaan Kemijärven
säännöstelyn aiheuttamat vahingot, 172. Pertti K.
Soppelan vaatimuksen, joka koskee Kemijärven
säännöstelyvahinkojen korvaamista, 178. Nestori
Luokkasen väitteen, joka koskee Kemijärven
säännöstelyn hänelle aiheuttamia vahinkoja ja
haittoja, 180. Kaisa Lehtosen vaatimuksen, joka koskee Kemijärven
säännöstelyn aiheuttamien haittojen
vähentämistä, 200. Väinö Maaningan
vaatimuksen Kemijärvellä kantoihin repeytyneiden verkkojen
korvaamisesta, 202. Kemijärven Ala-, Iso- ym. kylien yhdistetyn
jakokunnan vaatimuksen, joka koskee Kemijärven alarajan
nostamista, 209. Erkki Kaisanlahden ja 211. Salme Narkilahden
vaatimukset hakijan velvoittamisesta korvaamaan aikaisemmin
aiheutetut vahingot sekä 210. Luusuan jako- ja kalastuskunnan
vaatimuksen, joka koskee Kemijärven säännöstelyn
alarajan nostamista ja kalojen alasvaelluksen estävien
laitteiden rakentamista. Hankkeella ei ole sellaisia vaikutuksia,
joiden vuoksi Kemijärven säännöstelyä tai
Kemijoen voimalaitoksia koskevia lupapäätöksiä
olisi tässä yhteydessä tarpeen muuttaa. Alueellinen
ympäristökeskus, kalatalousviranomainen tai kunta voivat
vesilain 8 luvun 10 b §:n 2 momentin mukaisesti, sen
jälkeen, kun mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitettu
selvitys on tehty, hakea vesioikeudelta Kemijärven
säännöstelyn tai Kemijoen voimalaitosten lupaehtojen
tarkistamista tai uusien määräysten asettamista.
Kemijärven säännöstelyn aiheuttamat vahingot ja
haitat sekä niiden korvaaminen ja kompensointi on asiaa
koskevilla vesioikeuden päätöksillä
lainvoimaisesti ratkaistu. Mahdollisista
edellyttämättömistä vahingoista voidaan korvausta
vaatia hakemuksella vesioikeudessa.
Vesioikeus jättää tähän asiaan
kuulumattomana tutkimatta 59. Suomen Demokraattiset Lakimiehet ry:n
vaatimuksen hakijan velvoittamisesta korjaamaan Kemijoen
vesistössä aiheutettuja ympäristöhaittoja ja
selvittämään mahdollisuudet Lokan tekoaltaan
palauttamiseksi luonnontilaan, 102. Helena Tiihosen ym. vaatimuksen
Kemijoen vesistön aikaisemman rakentamisen terveysvaikutusten
tutkimisesta sekä 246. Arto Keto-Tokoin ja Raili Sumukarin
vaatimuksen tutkimustöiden yhteydessä aiheutuneiden
vahinkojen korvaamisesta.
6. Pelkosenniemen kunnan vaatimus lisäkulujen korvaamisesta
vesiosuuskunnalle jätetään puhevallan puuttumisen
vuoksi tutkimatta. Vesiosuuskunnan puhevaltaa käyttää
osuuskuntalain (247/1954) 75 §:n mukaan osuuskunnan hallitus.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 8. Sallan kunnan esittämät porotaloutta koskevat
vaatimukset. Porotalouden osalta puhevaltaa käyttävät
paliskunnat ja poromiehet.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 12. Kemijärven kaupungin rakennuslautakunnan
esittämän, kalankasvatukselle aiheutuvien haittojen
korvaamista koskevan vaatimuksen. Kalankasvatuslaitosten osalta
puhevaltaa käyttävät laitosten omistajat.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 20. Ahvenselän kalastuskunnan ja sen
myötäpuolten säännöstelymaksun
määräämisperusteita ja maksun korottamista
koskevat vaatimukset sekä 202. Kemijärven Ala-, Iso- ym.
kylien yhdistetyn jakokunnan säännöstelymaksua
koskevan vaatimuksen. Säännöstelymaksun osalta
puhevaltaa käyttävät hankkeen vaikutusalueen kunnat,
ympäristönsuojelulautakunnat sekä alueellinen ympäristökeskus.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 20. Ahvenselän ja Askan sekä 224. Askan
kalastuskunnan tekemät, uimarannan rakentamista koskevat vaatimukset.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 62. Seppo, Pirkko ja Esa Hyvösen
muinaismuistoalueiden tutkimista koskevan vaatimuksen.
Muinaismuistojen osalta puhevaltaa käyttää museovirasto.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 119. Tero Autioniemen ja hänen
myötäpuoltensa vaatimuksen, joka koskee hakijan laitteiden
käyttämistä uiton padotuksessa. Uiton osalta
puhevaltaa käyttävät uittajat ja metsähallitus.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 228. Urpo ja Kerttu Hautalan vaatimuksen, joka koskee
hakijan velvoittamista lunastamaan kaikki tekojärven
vaikutuspiiriin kuuluvat tilat ja niillä olevat rakennukset.
Vesioikeus jättää puhevallan puuttumisen vuoksi
tutkimatta 256. Paavo ja Liisa Vaaran tilan Käpylä RN:o 210
omistajina tekemän vaatimuksen Arvospuoli - Moitaselkä tien lunastamisesta.
7. Aino Kulpakon ja hänen myötäpuoltensa
Pelkosenniemen kunnanvaltuuston sitoutumattomien
valtuustoryhmänä sekä 13. Aulikki Imporannan ja
hänen myötäpuoltensa Kemijärven
kaupunginvaltuutettuina esittämät vaatimukset
jätetään muistutuksena tutkimatta, mutta ne otetaan
vesilain 18 luvun 10 §:n nojalla huomioon yrityksen
vaikutusalueen asukkaiden tai heitä edustavien yhteisöjen
antamana lausuntona. Valtuustoryhmät tai yksittäiset
kunnanvaltuutetut eivät voi edustaa kuntaa.
19. Pentti Pyykösen Pelkosenniemen jako- ja kalastuskunnan
osakkaana esittämät vaatimukset jätetään
muistutuksena tutkimatta, mutta ne otetaan vesilain 18 luvun 10
§:n nojalla huomioon yrityksen vaikutusalueen asukkaan antamana
lausuntona. Pelkosenniemen Alaperän jakokunta ja Pelkosenniemen
jakokunnan kalastuskunta ovat järjestäytyneet.
Yhteisaluelain (758/1989) 19 §:n mukaan osakaskunnan puhevaltaa
tuomioistuimessa käyttää osakaskunnan hoitokunta tai
sen sijasta määrätty toimitsija. Kalastuslain
(286/1982) 58 §:n mukaan kalastuskunnan johtokunnan
tehtävänä on valvoa kalastuskunnan etua. Jako- ja
kalastuskunta ovat muistuttaneet asiassa.
28. Paliskuntain yhdistyksen, 43. Esko Tapani Ripaojan, 47. Lapin
luonnonsuojelupiiri ry:n, 49. Kemin Seudun Luonnonsuojeluyhdistys
ry:n, 50. Vapakalastusseura Vastaisku ry:n, 51. Pekka Nymanin, 52.
Perämeren Kalastajain Keskusliitto ry:n, 130. Tapio ja
Marja-Leena Lampelan, 184. BirdLife Suomi ry:n, 233. Erkki Vitikan,
234. Tenniön kylätoimikunnan, sekä 253. Teija
Nykäsen ja hänen myötäpuoltensa
esittämät vaatimukset jätetään muistutuksina
tutkimatta, mutta ne otetaan vesilain 18 luvun 10 §:n nojalla
huomioon yrityksen vaikutusalueen asukkaiden tai heitä
edustavien yhteisöjen antamina lausuntoina. Asiakirjoista
saatavan selvityksen mukaan muistuttajat eivät omista
kiinteistöä hankkeen vaikutusalueella eivätkä he
ole osoittaneet muutakaan perustetta, jonka perusteella he olisivat
vesilain 16 luvun 6 §:ssä tarkoitettuja asianosaisia.
182. Sirkka-Liisa Vileniuksen ja hänen myötäpuoltensa,
185. Petri Toiviaisen sekä 243. Heidi Hautalan
esittämät vaatimukset jätetään tutkimatta.
Asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan muistuttajat eivät
omista kiinteistöä hankkeen vaikutusalueella
eivätkä he ole osoittaneet muutakaan perustetta, jonka
perusteella he olisivat vesilain 16 luvun 6 §:ssä
tarkoitettuja asianosaisia. Muistuttajat eivät asu hankkeen vaikutusalueella.
66. Hilkka Ukkolan sekä 239. Hilkka Oksalan Vuotoksen Voima Oy:n
osakkaina esittämät vaatimukset jätetään
muistutuksena tutkimatta. Vuotoksen Voima Oy:n puhevaltaa asiassa
käyttää hallituksen puheenjohtaja Helena Tiihonen.
Muistuttajat eivät asu hankkeen vaikutusalueella.
186. Haparanda Naturskyddsföreningin muistutus
jätetään tutkimatta. Hanke ei aiheuta pohjoismaisessa
ympäristönsuojelusopimuksessa (SopS 74-75/76) tarkoitettua
merkityksellistä haittaa Ruotsin valtion aluevesillä.
Vesioikeus jättää myöhään tehtynä
tutkimatta 87. Olli-Pekka Ulkuniemen 12.9.1996, 89. Kosti ja Katri
Tiihosen 13.9.1996 ja 187. Suomen Kalamiesten Keskusliitto ry:n
16.9.1996 vesioikeuteen toimittamissa kirjelmissä esitetyt
vaatimukset. Muistutuskirjelmät on toimitettu vesioikeudelle
niiden toimittamiselle varatun määräajan 11.9.1996
jälkeen. Olosuhteet eivät ole asian vireillä ollessa
olennaisesti muuttuneet eikä puhevallan menettäminen
muutoinkaan ole ilmeisen kohtuutonta.
Vesioikeus jättää myöhään tehtynä
tutkimatta eräiden muistuttajien hakijan muistutuksen johdosta
antamissa selityskirjelmissä, maastotarkastuksella sekä
suullisessa käsittelyssä esittämät muut kuin
kulukorvauksia koskevat vaatimukset. Vaatimukset on esitetty
muistutusten toimittamiselle varatun määräajan
11.9.1996 jälkeen. Olosuhteet eivät ole asian vireillä
ollessa olennaisesti muuttuneet eikä puhevallan menettäminen
muutoinkaan ole ilmeisen kohtuutonta.
>>>Jatkuu>>> |